Start / Bygga, bo och miljö / Felanmälan

Felanmälan

Har du upptäckt till exempel hål i gatan, klotter eller trasig belysning och vill göra en felanmälan till kommunen? Här hittar du information om vart du ska vända dig. Är det akut ring kommunens växel på 08-55 55 90 00.

Felanmälan-app

Anmäl fel med mobilen

Med vår Felanmälan-app kan du anmäla fel inom Täby kommun direkt i mobilen när du vill och var du vill. Med appen beskriver du felet och väljer plats i kartan genom GPS-positionering eller markering. Bifoga gärna en bild. Appen finns tillgänglig för plattformarna Android och Iphone och kan laddas ner kostnadsfritt från App Store och Google Play när du söker på "Felanmälan Täby kommun".

Du kan fortfarande göra felanmälan genom att ringa direkt till kommunen, se kontaktuppgifter till höger eller via de kontaktuppgifterna som finns nedan inom respektive område.

Kommunala vägar och parker

Peab ansvarar exempelvis för att ta hand om  gatuunderhåll, trafiksignaler, gång- och cykelvägar, snöröjning och sandupptagning, lekplatser, parker och grönytor samt skräp.

Täby kommun sköter drift och underhåll av kommunala gator, gång- och cykelvägar och andra allmänna platser inom Täby. Arbetet uförs på uppdrag av Täby kommun av Peab.

Statliga vägar
Trafikverket ansvarar för E 18 (inklusive på- och avfarter), Norrortsleden, Arningevägen, Hagbyvägen och Skålhamravägen. Mer information finns på Trafikverkets hemsida.

Kontorstid
Felanmälan görs via appen eller e-tjänsten, se länk till höger.
Måndag-fredag: 7-16 (lunchstängt 11:30-12:30) 
Telefon: 08-619 40 53 (Peab)
E-post: drift@taby.se

Gatubelysning

Drift och underhåll sköts av One Nordic
Felanmälan görs via appen eller e-tjänsten, se länk till höger.
E-post drift@taby.se
Telefon: 0771-304390 (dagtid)

Vid akuta fel efter kontorstid som till exempel större helt mörka områden eller skadade belysningsstolpar som kan innebära el- eller personfara, ring kommunjouren/brandförsvaret 08-768 03 12.

Kommunalt vatten och avlopp

Kontorstid
Måndag-torsdag: 06.30-16.00, fredag: 06.30-13.00
Telefon: 08-55 55 90 32 (kommunens VA-drift).
Under icke kontorstid
Telefon: 08-768 03 12 ("Kommunjouren, brandförsvaret").

Mer information om felanmälan vatten och avlopp.

Trädärenden

Akuta trädärenden
Är ditt ärende akut, dvs. utgör trädet /träden en direkt fara för person eller egendom ring kommunens växel på 08-55 55 90 00 och utanför kontorstid kontakta kommunjouren på telefonnummer 08-768 03 12.

Icke akuta trädärenden
För icke akuta trädärenden som inte är i gatu- eller parkmiljö vänligen fyll i en ansökan om fällning och beskärning av träd via e-tjänst här. Täby kommun följer en femårig skötselplan, läs mer om den här.

Klotter och skadegörelse

Anmäl klotter och skadegörelse till Täby kommun.
E-post: rentsnyggt@taby.se
Telefon: 08-55 55 94 45.

Strömavbrott

Anmäl och få information av Fortum, som är nätägare.
Telefon: 020-44 11 00

Sophämtning

Utförs av Ragn-Sells AB. 
Telefon: 08-795 47 40
E-post: taby@ragnsells.com

Läs mer om avfall och återvinning.

Tidningsinsamling

Kontakt om hämtning från villa eller rapportera utebliven hämtning, kontakta TÅV AB.
Telefon: 0739-10 48 00 
E-post: info@tavab.se

Läs mer om tidningsinsamling.

Kommunala fastigheter

Felanmälan för fastigheter som ägs av Täby kommun samt kommunala förskolor och skolor i Täby kommun hanteras av Roslagens Energi & Driftteknik AB (REDAB),

Vid felanmälan kontakta Redabs kundtjänst via e-post: felanmalan@redab.nu

Vid akuta fel ring Redab på telefon: 08-768 41 88.

 

Skip Navigation Links.
Senast uppdaterad:2016-09-26