Sammanträdestider Täby kommun

 

Handlingar och protokoll

Vilka personuppgifter som får publiceras på webbplatsen regleras av dataskyddsförordningen (gdpr) och offentlighets- och sekretesslagen. Vissa personuppgifter kan därför ha tagits bort från de dokument som publicerats. Mer information om hur kommunen behandlar personuppgifter finns här www.taby.se/personuppgifter.

Överklaga beslut

Om du inte är nöjd med ett beslut som kommunen fattat kan du överklaga beslutet. Det finns två olika typer av överklaganden som du kan lämna in till domstol för prövning - laglighetsprövning och förvaltningsbesvär.

Om du anser att kommunen har fattat ett beslut som byter mot lag eller annan författning, kan du lämna in ett överklagande genom laglighetsprövning. Kommunfullmäktiges beslut överklagas nästan alltid i den ordning som föreskrivs för laglighetsprövning.

Vem kan överklaga?

Alla som är medlemmar i kommunen kan överklaga de beslut som överklagas med laglighetsprövning. Det betyder att förvaltningsrätten prövar om kommunen har fattat beslut enligt de lagar som gäller.

Hur, när och till vem överklagar man?

Överklagandet ska göras skriftligt och skickas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska lämnas in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dagen kommunen meddelat sitt beslut på kommunens officiella anslagstavla.

Du får inte åberopa någon ny omständighet som stöd för din talan efter att tiden för att överklaga gått ut.

Förvaltningsrätten upphäver kommunens beslut om den kommer fram till att:

  • beslutet inte har kommit till på lagligt sätt,
  • beslutet rör något som inte är en angelägenhet för kommunen,
  • det organ som har fattat beslutet inte har haft rätt att göra det, eller
  • beslutet annars strider mot lag eller annan författning.

Förvaltningsrätten kan endast upphäva beslutet, den kan inte komma fram till ett annat beslut. Effekten av ett upphävande är att det inte finns något beslut i ärendet längre.

Reglerna finns i kommunallagen

Reglerna för laglighetsprövning finns i 13 kap. kommunallagen (2017:725) som du bl.a. kan hitta på riksdagens webbplats.

 

Om du anser att ett kommunalt beslut som berör dig som privatperson är felaktigt, kan du överklaga det genom ett förvaltningsbesvär. Exempel på kommunala beslut som kan överklagas genom förvaltningsbesvär är beslut om bygglov eller socialt bistånd.

Vem kan överklaga?

Endast den som beslutet angår och som beslutet kan anses ha gått emot, kan överklaga ett beslut genom förvaltningsbesvär.

Hur, när och till vem överklagar man?

Kommunen är skyldig att upplysa dig som berörs av beslutet hur du gör för att överklaga. Detta kallas besvärshänvisning. Av besvärshänvisningen ska det framgå hur du överklagar och vart du ska skicka ditt överklagande. Du har tre veckor på dig från det datum du fick del av beslutet att överklaga det.

Om ditt överklagande har kommit in i rätt tid skickar kommunen det vidare till den instans som ska överpröva beslutet. Den överprövande instansen (vanligtvis länsstyrelsen eller förvaltningsrätten) prövar såväl lagligheten som lämpligheten av beslutet. Den överprövande instansen kan både upphäva beslutet och komma fram till ett annat beslut.

Reglerna finns i förvaltningslagen

Reglerna om förvaltningsbesvär finns i förvaltningslagen (2017:900) som du bl.a. kan hitta på riksdagens webbplats.

Förenklad delgivning

Förenklad delgivning innebär att kommunen skickar den handling du ska delges i ett brev. Att vara delgiven betyder att du anses ha tagit emot en handling. Nästa arbetsdag skickas ett kontrollmeddelande om att handlingen har skickats. Det här gör vi för att minska risken för fel.

  • Först skickar vi ett brev till dig som innehåller den handlingen du ska delges.
  • Nästa arbetsdag skickar vi ett till brev (ett kontrollmeddelande) om att beslutet är fattat och att vi har skickat handlingarna. Om du har fått beslutet i det första brevet behöver du inte göra något. Om du bara har fått kontrollmeddelandet ska du höra av dig till oss. Då skickar vi handlingarna igen.
  • Två veckor efter att beslutet har skickats till dig anses du delgiven (att du har tagit del av beslutet).
    Exempel: Om det första brevet skickas den 1 mars har du blivit delgiven den 15 mars. Då du har tre veckor på dig att överklaga ett beslut räknas de tre veckorna från 15 mars till 5 april.
  • Breven skickas till din senaste kända adress.
  • Om breven kommer i retur skickar vi det till din folkbokföringsadress, om det är en annan.
  • Så länge du har ett ärende aktuellt hos oss är det viktigt att du meddelar din aktuella adress.
  • Tänk också på att kontrollera din post regelbundet.