Om Trädgårdsstadens förskola

På Trädgårdsstadens förskola arbetar vi för stimulerande och inkluderande lärmiljöer där barnen ska trivas och lyckas med sitt arbete oavsett förutsättningar eller behov. Vi arbetar för att alla, både barn och pedagoger, ska längta till oss och ett arbetsklimat som präglas av värme, glädje och positivitet med individen i fokus.

Kvalitetsarbete och arbetsplan

Vi arbetar löpande med systematiskt kvalitetsarbete och utveckling utifrån läroplanen. Därför har vi har delat upp förskolans läroplansmål över barnens alla terminer, så att samtliga mål täcks under deras tid hos oss. Barnen delas in i grupper utifrån ålder och arbetar i projekt kopplade till de olika målen. Genom dokumentation och reflektion utmanar vi barnen i deras lärande och utveckling.

Våga Visa

Varje år genomförs enkätundersökningen Våga Visa i Täby kommun som riktar sig mot vårdnadshavare. Under våren analyserar våra pedagoger enkätens resultat och dessa analyser ligger till grund för kommande kvalitetsarbete.

Ta del av Våga visa-enkäterna.

Tillgängligt lärande

På Trädgårdsstadens förskola får alla barn möjlighet att nå sin fulla potential. Alla är unika och därför anpassas verksamheten så att alla barn ges förutsättningar för utveckling och lärande.

För att utveckla tillgängligheten ligger fokus på den fysiska, sociala och pedagogiska miljön i förskolan. Det handlar bland annat om lokalplanering, material och möblering för stimulerande lärmiljöer samt till olika arbetssätt för att ge barnen delaktighet och inflytande.

Grafisk bild.

Digitala verktyg i förskolan

Vi arbetar med digitala verktyg i undervisningen som bidrar till barnens utforskande och lärande, vilket tar sin utgångspunkt i vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.  På förskolan använder vi de digitala verktygen för att stimulera barnens kreativitet.

Barnens delaktighet

Hos oss är barnen delaktiga och ges möjlighet att få inflytande över sin egen undervisning. Genom att lyssna och vara nyfikna tar våra pedagoger tillvara på barnens intressen, erfarenheter och tankar för att skapa meningsfull undervisning. Vi använder oss av pedagogisk dokumentation, vilket är ett begrepp inom förskolan som innebär ett arbets- och förhållningssätt som förutsätter att man hela tiden reflekterar och analyserar det som sker, för att utmana barnen vidare i deras lärande.

Vår vision och värdegrund

Vår vision är att skapa en förskola där starka, positiva relationer är grunden för allas lärande och utveckling. Varje individ ska känna sig sedd, hörd och värdefull.

Grafisk bild.

Trygghetsarbete

På Trädgårdsstadens förskola arbetar vi för trygghet. All personal är goda förebilder och visar hur barnen kan samarbeta i lek och kommunikation. Under föräldraintroduktionen får barnen och deras vårdnadshavare lära känna rutiner, miljö, pedagoger och andra barn. Under året gör vi trygghetsvandringar, anpassade efter barnens ålder, för att skapa en säker och lärorik miljö för alla.

Plan mot kränkande behandling

För att skapa en trygg miljö och motverka diskriminering har förskolan en plan mot kränkande behandling. Alla barn ska känna sig trygga med både pedagoger och kamrater. Varje år uppdaterar vi planen tillsammans och den är en del av vårt värdegrundsarbete som tas upp regelbundet i både möten och det dagliga arbetet.

Plan mot kränkande behandling 24_25 Förskola (1).pdf (131,43 KB)

Regler och riktlinjer

Här hittar du information om det Täbys förskolor erbjuder till exempel kring avgifter, öppettider eller vad som gäller dig som är föräldraledig:

Organisation

Trädgårdsstadens förskola ingår i Byle-Hägerneholms rektorsområde som består av Hägerneholms förskola, Hägerneholmsskolan, Byleskolan och Trädgårdsstadens förskola. 

Ledningsorganisation

Rektorsområdet ledningsgrupp består av rektor och biträdande rektor.

Arbeta på förskolan

Trädgårdsstadens förskola ska vara en förskola där alla trivs, får omsorg, känner trygghet och lust att lära och leka

Alla barn och medarbetare är alla varandras arbetsmiljö, vilket ställer krav på var och ens ansvarstagande för förhållningssätt, engagemang och lojalitet.

Kommunikationen på förskolan är rak och ärlig. Alla medarbetare hjälper varandra att utvecklas i ett klimat som kännetecknas av ett positivt förhållningssätt där vi tror på varandra utvecklingsmöjligheter.

Grundinställningen är alltid att var och en kan om förutsättningarna är de rätta. Möjligheter skapas i en tillåtande, förlåtande och lyftande miljö. På Trädgårdsstadens förskola ska det vara naturligt att vara nyfiken på nästa steg.

Trädgårdsstadens förskola är en arbetsplats med mycket engagemang och god trivsel. Vi lyfter blicken och fokuserar på det som fungerar väl, både i organisationen och i varandra.

Förskolan är certifierad i Grön flagg och arbetar aktivt med miljöfrågor. Alla medarbetare är involverade i läslyftet, och digitalisering är något vi lär oss mer och mer om.

En av förskollärarna har ett särskilt ansvar för den pedagogiska verksamheten. Hen blir både bollplank och stöd i alla medarbetares arbete, och här skapas en gemensam grund i vår barn- och kunskapssyn och i vår pedagogiska dokumentation.

På Täby kommuns webbplats kan du hitta lediga jobb.

Kök

På Trädgårdsstadens förskola finns en egen kock som lagar mat från grunden. Maten är modern, klimatsmart och varierande med olika smaker och texturer. Vi tror att bra matvanor läggs i tidig ålder och har ett tätt samarbete mellan kök och pedagoger, där vi jobbar på ett utforskande och positivt sätt vid måltiderna.

Vi uppmärksammar högtider och har lokala traditioner. Maten är till stor del EKO- och KRAV-märkt.

Välj skola

Kontakta Trädgårdsstadens förskola

Anmäl frånvaro via TYRA före klockan 08.00. Logga in med mobilt BankID.

Adress

Skogavägen 1
187 73 Täby

Rektor Caroline Alsö: caroline.also@taby.se

Biträdande rektor Madeleine Kjellstrand madeleine.kjellstrand@taby.se

Praktiskt samordnare (ansvarig Tyra) Anna Almgren anna.almgren@taby.se

Pedagogisksamordnare  (kö och placeringar) Susanna Andreasson susanna.andreasson@taby.se

Hitta till Trädgårdsstadens förskola
Namn
Trädgårdsstadens förskola