Här får du både värdefulla kunskaper om företagande ur ett hållbart perspektiv och en bred högskolebehörighet vilket är en användbar kombination. På Ekonomiprogrammet kan du dessutom välja Musikprofil.
Inriktning ekonomi
Åvas Ekonomiprogram öppnar dörrarna till din framtid inom ekonomi och affärsvärlden. Du får applicerbar kunskap inom redovisning, budgetering och kalkylering och lär dig också marknadsföring, entreprenörskap och företagande samt att du kan läsa Engelska 7 i programfördjupning. Du får även läsa kursen Privatjuridik och får möjlighet att träna dig i ledarskap och organisationsfrågor.
Driva företag
Årskurs 3 har ett tydligt fokus på verklighetsbaserat lärande. Tillsammans med några kamrater startar, driver och avvecklar du ett eget, riktigt företag under formen för Ung Företagsamhet (UF). Under UF-året får du värdefulla råd och tips av verksamma företagare. Använd din kreativitet och energi till att utveckla en lönsam affärsverksamhet. Åva har en stolt tradition inom UF, och på Ekonomiprogrammet kopplar vi ihop UF med mer teoretiska ekonomikurser. Fördjupningskursen i företagsekonomi skräddarsys till att passa momenten i UF och lägger tyngd vid strategi, marknadsföring och förståelse för siffror inom ekonomi och företagande.
LIU - lokal idrottsutbildning
Sedan hösten 2020 erbjuder Åva gymnasium LIU, lokal idrottsutbildning, för dig som vill satsa både på idrott och skola. Vi kan erbjuda dig en högskoleförberedande utbildning av hög kvalitet i kombination med utövandet av din idrott på schemalagd skoltid.
Här kan du läsa mer om LIU och göra din ansökan.
Musikprofil
För dig som har ett brinnande intresse för musik finns möjligheten att kombinera dina studier med ett aktivt musikutövande.
Här kan du läsa mer om Musikprofilen och göra din ansökan.
Programplan
Programplan för dig som startade hösten 2022
Emelie Röken, tog studenten 2023
"Man känner sig sedd av lärarna
Ekonomiprogrammet har gett mig en ekonomisk utbildning men också samhällsnyttig information som jag kommer kunna använda mig av oavsett vad jag gör i framtiden. Det som fått mig att utvecklas allra mest under gymnasiet är UF och det var i slutet som jag verkligen insåg hur mycket jag faktiskt lärt mig. UF har lärt mig att ta ansvar vad gäller försäljning, marknadsföring och att skriva en affärsplan. Vi har varit ambitiösa i vårt företag för att vi vill visa att vi är seriösa.
Vi har fått resa till Belgien med skolan där vi kombinerade ekonomikurserna med engelskan och vi fick presentera våra UF-företag för de belgiska eleverna. Jag ska plugga spanska i Malaga efter studenten. Efter det funderar jag på att fortsätta med utlandsstudier eller plugga ekonomi i Sverige. Min dröm är att bo utomlands och ha ett eget företag.
På Åva känner man sig sedd av lärare och personal. Jag kände direkt när jag var på besök på öppet hus att det var en bra stämning här.”
Utbyte med Erasmus
Besökande elever från Bryssel fick lyssna på föreläsning om kreativitet på Nobelmuseet och gå rundvandring på Sveriges riksdag tillsammans med elever och lärare på Ekonomiprogrammet.
Amelie Grenfeldt, tog studenten 2023
“Jag valde ekonomiprogrammet eftersom jag varit en ung entreprenör i många år och drivit
en hobbyverksamhet där jag tillverkat och sålt en produkt. Det hade varit kul att fortsätta driva företag i framtiden. Jag kommer jobba efter studenten och parallellt fortsätta med det företag jag drivit inom UF med smycken i bärnsten. Det är en affärsidé jag tror på. UF har förberett mig på att driva eget företag och ekonomi är ett bra val och en bra grund för framtiden.
Lärarna på Åva är väldigt bra. De är tillgängliga och hjälper en att lyckas. Vår mattelärare brukar spela in sina genomgångar så att vi kan se dem igen. Vi har fått åka på studiebesök till Stockholms universitet och högskolan i Gävle. Vi har bra läromedel och det finns ytor att plugga på.”
Cajsa Wahlström, tog studenten 2023
“Ekonomi är alltid viktigt och det är bra för vår framtid oavsett vad vi kommer att göra. Vi får läsa företagsekonomi där vi får lära oss att driva företag. Jag är så taggad inför UF nästa år! Då kommer vi att få driva ett eget företag och få lära oss alla moment och faktiskt genomföra dem i praktiken.
Lärarna på Åva bryr sig verkligen om sina elever. De är omtänksamma och man kan alltid prata med dem. De vill verkligen hjälpa. Jag trivs jättebra och vi har en fin klass. Det känns väldigt öppet och det är trevliga människor.”
Noel Sannemalm, tog studenten 2023
“Jag bor inne i stan och hade aldrig hört talas om Åva men fick tips av en kompis att jag borde söka. Det är jag väldigt glad för att jag gjorde eftersom jag känner att jag valt helt rätt och Ekonomiprogrammet var bästa valet för mig. Det är ett program som ger många möjligheter för framtiden och ger en bra grund."
Filippa Curbo, tog studenten 2022
-Jag tycker om programmet väldigt mycket. Lärarna tar hänsyn till att vi är människor och planerar studierna tillsammans med oss. Det finns en ömsesidig respekt och det är aldrig jobbigt att komma till skolan. I år ser jag fram emot gymnasiearbetet och vårt UF-företag. Efter studenten skulle jag vilja starta eget företag. För mig är det en grej jag skulle vilja göra och här får jag verktygen och kunskapen jag behöver.
Misgana Tesfamariam, tog studenten 2022
-Ekonomiprogrammet har många intressanta kurser så som Privatjuridik och Företagsekonomi. Det är överlag ett vettigt program med många bra saker du kommer ha nytta av i framtiden. Det som är bra med inriktningen är att du läser matematik även tredje året. Matte 3 är en meriterande kurs vilket kommer gynna dig om du vill plugga vidare. Eftersom det här programmet är så brett finns det jättemycket jag kan välja mellan när det är dags för mig att studera vidare.
Karl Bellander, tog studenten 2022
Förutom att lära dig om privat- och företagsekonomi får du också lära dig hur du ska driva projekt och starta företag. Oavsett om du kommer arbeta med ekonomi eller inte så är kunskapen du får här nyttig att ha.
-Jag har varit ordförande i Åvas elevkår under ett år vilket varit väldigt roligt. Att vara med i elevkåren rekommenderar jag alla! Jag har fått lära mig hur byråkratin fungerar och att snacka med företag. Därför passar det väldigt bra med Ekonomiprogrammet. I kursen Företagsekonomi har vi fått lära oss hur man genomför olika projekt vilket jag verkligen haft nytta av i elevkåren. Åva involverar elevkåren i mycket vilket gör att man får stort inflytande.
Hugo Löthner, tog studenten 2021
Under ditt sista år på programmet startar, driver och avvecklar du ett eget UF-företag. Hugo Löthner berättar om hur han fick sin affärsidé.
-Jag är uppvuxen med hemgjord kimchi (fermenterad salladskål) och tröttnade på att det inte fanns någon miljövänlig eller vegansk produkt att köpa. Då bestämde jag mig för att starta KindKimchi UF. Produktionen har jag skött själv hemma i mitt kök vilket inneburit mycket hackande och skalande. Det har tagit tid men varit värt det! UF-företaget har varit utmanande men också roligt när det går bra. Det är häftigt att se ens vision bli verklighet. Planen är att fortsätta driva mitt företag även efter studenten.
LIU - lokal idrottsutbildning
Lokal idrottsutbildning på Åva gymnasium är för dig som vill satsa på både idrott och skola. Vi kan ge dig en utbildning av hög kvalitet i kombination med utövandet av din idrott på schemalagd skoltid. Ansvarig är en av skolans erfarna idrottslärare. Skolan, du och din egen tränare kommer att ha ett nära samarbete och tillsammans formar ni innehållet som utgår från dig som individ. Du kommer att ha ett schemalagt pass i veckan där teori och praktik blandas. Övrig träning genomför du på fritiden med din hemmaklubb. Som elev på LIU går du i en vanlig klass inom det program som du läser.
I dagsläget har du möjlighet att välja:
- Teknikprogrammet (TE).
- Samhällsvetenskapsprogrammet (SA).
- Ekonomiprogrammet (EK).
- Vård- och omsorgsprogrammet (VO).
- El- och energiprogrammet (EE).
Du läser två nivåer inom Tävlingsidrott (200 p) som individuellt val i årskurs 1 och 2. Om du väljer ett högskoleförberedande program och vill ha full meritpoäng hjälper vi dig att göra rätt val under gymnasietiden. För dig som läser på yrkesprogram kan du få grundläggande högskolebehörighet med rätt val av kurser. Ansökan sker via Åvas hemsida.
Välkommen med din ansökan senast 18 maj!
Ansök genom att söka till någon av ovanstående program via gymnasieantagningen och fyll i det här formuläret.
För frågor och mer information kontakta:
Ansvarig lärare, Pekka Hälinen pekka.halinen@taby.se
Re-write, ett UF-företag med miljön i fokus
Mariam, Felicia, Raquel, Ida, Filip och Tove tog studenten 2021 och gick på Ekonomiprogrammet. Under deras sista läsår startade de UF-företaget Re-write. Deras produkt är en bläckpenna som är 63% komposterbar och som tillverkas här i Täby, Arninge. De började spåna idéer till sitt företag under hösten och skojade om tanken att sälja en penna då det är en produkt som används dagligen. Vad som började som skoj övergick till att bli verklighet. Diskussion om möjligheten att producera en miljövänlig penna med plast som kan återvinnas snabbare började ta liv. Re-write hittade en leverantör som kunde producera en bläckpenna av återvunnen APL-plast vilket genererar i 66 % mindre koldioxidutsläpp än andra bläckpennor tillverkade av till exempel ABS-plast. Den återvinns dessutom snabbare efter den förbrukats. “Det är de små valen i livet som kan göra den stora skillnaden”, säger Felicia.
Men UF-företaget nöjde sig inte bara med att sälja en mer miljövänlig penna. De ville också framställa en miljövänlig förpackning. Tillsammans bestämde sig Re-write för att ta tillvara på det material som annars slängs i papperskorgarna i Åvas skolbibliotek för att tillverka pennornas förpackningar. Företaget vikte förpackningarna själva och konstaterade att det ligger mycket kärlek bakom produkten.
Under intervjun var endast hälften av gruppen på plats. Resterande medlemmar planerade inför nästa försäljningstillfälle. Det gick bra för UF-företaget och de bestämde sig tidigt för att donera 20% av sin vinst till Naturskyddsföreningens satsningar på skog, hav och bin. Mariam, Felicia och Raquel beskriver arbetet med Re-write som givande och roligt. Även om de varit oense ibland är de stolta över vad de har åstadkommit. Raquel beskriver UF-företag som en givande kurs. “Här lär vi oss hur man startar ett eget företag från grunden”. Mariam instämmer och berättar att de även har planer på att fortsätta med företaget efter studenten men då genom att utöka sortimentet till annat miljövänligt kontorsmaterial. Än en gång påminner de om att det är de små valen som gör stor skillnad.
Petra Randén, lärare Ekonomiprogrammet
“Ekonomiprogrammet passar alla! Du får lära dig om privatekonomi och privatjuridik som är bra för alla att ha koll på. EK är en bra, stabil grund att stå på oavsett vad du vill göra i framtiden. Det är så pass brett och det kan ge dig möjligheter att jobba med marknadsföring, redovisning, controlling, juridik, HR, logistik och mycket annat”, säger Petra Randén som undervisar ekonomi, engelska och juridik på Åva gymnasium.
“EK hos oss är tvåparallelligt men har ändå en familjär känsla. Jag känner alla eleverna på programmet och har en personlig kontakt som gör att jag kan möta eleven där den är och har koll på deras behov och styrkor. Det blir prat om brustna hjärtan och helgplaner utanför lektioner och kurser”
Åvas Ekonomiprogram samarbetar med Rotaryklubben Täby Jarla Banke som ger eleverna chansen till personlig kontakt med personer inom svenskt näringsliv och de får även ha dessa som handledare i sina UF företag. Eleverna tycker själva att UF är det jobbigaste men också det roligaste med skolan. Petra Randén berättar att de får öva sig på sin “tasigförsamhet” som enkelt innebär konsten att kunna ta för sig. “Vi vill utmana och uppmuntra våra elever till att våga ta kontakt och att söka information som är en stor del av entreprenörskap”.
Jon Korsgren om vikten av samhällskunskap på Ekonomiprogrammet
Jon Korsgren undervisar ämnet samhällskunskap på Åva gymnasium. Han berättar att ekonomi är en stor del av samhällskunskapen och att om man går Ekonomiprogrammet blir fokus på just ekonomi ännu större. Ekonomieleverna visar intresse för samhällsfrågor och det finns ett driv som enligt Jon är anledningen till att han är lärare - att få hitta och ta vara på elevernas driv.
De flesta eleverna på programmet vill antingen starta eget företag eller arbeta som ekonom vilket kan innebära att man behöver studera vidare efter gymnasiet. Det som eleverna konkret får med sig som förbereder dem för både vidare studier och arbete är kunskaper om privatekonomi, det svenska rättsväsendet, arbetsrätt och arbetsmiljö, konsumenträtt, juridik och sociologi. De lär sig förstå normer och kulturer, samhällsekonomi och vad det innebär med hög- och lågkonjunktur. Allt detta är kopplat till Ekonomiprogrammet och därför är det viktigt att läsa samhällskunskap. “Vill du driva eget företag och inte har med dig samhällskunskapen kommer det nog inte att gå så bra”, säger Jon. “Ibland hör man ‘varför lär man sig inte sånt i skolan’ vilket inte stämmer eftersom det är precis det man lär sig i samhällskunskap. Allt från hur du betalar räkningar, får en bostad, vad facket gör, hur ekonomin fungerar, varför brottslighet, fattigdom, klimatproblem finns, vad EU gör och varför det kan ta 134 dagar att bilda en regering. Och mycket mer!”, berättar han.
Göran Thornberg om Ledarskap och organisation
Göran Thornberg undervisar i engelska och psykologi på Åva gymnasium. “Det jag gillar med Åva är att jag får undervisa i båda mina ämnen lika mycket och då blir det varierat. Alla kollegor är hjälpsamma, professionella och allmänt sköna människor. Det händer saker på skolan. Skolandan som många vill åstadkomma finns på Åva och det skapar en fin gemenskap”, säger Göran.
Kursen Ledarskap och organisation läses av elever på Samhällsprogrammet och Ekonomiprogrammet och behandlar olika psykologiska teorier. Hur man som person trivs på jobbet och hur man som ledare ska tänka kring olika typer av ledarskapsstilar är frågor som behandlas i kursen. Göran berättar att de “jobbar mycket med fallstudier där eleverna får sätta sig in i olika situationer och analysera vad som händer utifrån olika teorier”. Organisationsdelen handlar mer om olika strukturer och vilka ledarskap som passar inom olika organisationer. “Jag älskar den här kursen. Det är en rolig kurs och jag har fått stort stöd av min rektor att utforma den så som jag tror passar bäst. Eleverna får fördjupa sig i olika ledarskapsstilar. Utöver det får de från kursen med sig hur olika typer av ledare kan fungera samt hur de själva är, och kan bli, som ledare”, berättar han.
Mikael Näslund, undervisar i ekonomi och entreprenörskap
Jag är lärare i ekonomiska ämnen och undervisar i kurser på Ekonomiprogrammet samt i Entreprenörskap. Jag har arbetat drygt 20 år i finanssektorn och kan ta med mig ämneskunskaper därifrån som jag har stor användning av i klassrummet.
Ekonomi är praktiskt för att vara ett teoretiskt ämne. Praktiskt för att många arbetar med det som ekonomiämnet innehåller; lönsamhetskalkyler, budgetarbete, redovisning/bokföring, marknadsföring, ledarskap och organisation. Teoretiskt för att eleverna kan fortsätta läsa företagsekonomi på högskola. Jag tror att eleverna lär sig bäst när de får kopplingar till verkligheten och det kan jag utnyttja i mina kurser.
Jag stortrivs i klassrummet. Det är så stimulerande att se elever ta till sig ett ämne som för de flesta är nytt, och kunna koppla det till sin eller andras verklighet. Lärarjobbet är ansvarsfullt och fritt, och det passar mig. Det ger också utrymme för olika utvecklingsprojekt. På Åva har vi en schackklubb, som jag leder. Skolan har varit på medaljplats i regionfinalen av skolmästerskapet sedan dess.
Åsa Sundin, förstelärare, undervisar i engelska och svenska
Jag jobbar mycket med elevernas motivation. Det vill säga, hur vi som lärare kan få eleverna att känna lust till att lära. Det gör jag främst genom att variera min undervisning för att nå ut till så många som möjligt, men också genom att ge eleverna tydlig feedback.
Det jag uppskattar med att vara lärare är att det är ett kreativt och socialt arbete där jag får förmånen att följa unga människor under deras resa in i vuxenlivet. Jag och två kollegor har bland annat jobbat med ett motivationsprojekt på Åva där vi har fokuserat på hjärnan, mindset och grit. Vi har haft ett antal föreläsningar för elever, lärare och föräldrar där vi presenterat den senaste forskningen på området. Om det är någonting som är viktigt för elever så är det just ett positivt tankesätt och ett inre driv.
Gabriella Hedvall, undervisar i biologi, naturkunskap och geografi
Jag undervisar i biologi, naturkunskap och geografi. Under de 20 år som jag jobbat som lärare har jag lärt mig otroligt mycket om unga människor. Jag tycker det är viktigt att se alla och att lära känna eleverna, för att på så sätt skapa förtroende och ett tryggt klassrum. Jag ställer stora krav men stöttar och kommunicerar hela vägen mot deras mål. Att undervisa är utmanande, roligt och varierande. Att se hur elever utvecklas och lär sig, samt blir tryggare individer är det bästa med att vara lärare.
Kärnan i mitt utvecklingsprojekt är att stärka elevernas inre motivation och förmågan att anstränga sig och kämpa mot sina mål. Materialet som jag och mina kollegor har tagit fram ska ge eleverna kunskap om hjärnans formbarhet, förändringsfilosofin flexibel mindset och grit. Forskning visar att kunskap om hjärnans funktioner, ett mer dynamiskt mindset och kunskap om sin egen grit, främjar inlärning och framgång, samt på sikt också social- och psykisk hälsa.
Ulrika Perbo, biträdande rektor för Ekonomi-programmet
För mig är det viktigt att blanda teori och praktik. Det är därför spännande att få leda ett högskoleförberedande program där eleverna också får lära sig mycket om hur det är att arbeta inom ekonomiområdet. Tillsammans försöker alla som arbetar inom ekonomiprogrammet ge eleverna bra förutsättningar både inför arbete och studier. Extra roligt är det att följa elevernas arbete med att driva företag under årskurs 3. Inom den kursen blir kopplingen till verkligheten extra tydlig.
Jenny Eriksson
Studie- och yrkesvägledare för
Ekonomi
El och energi
Naturvetenskap
08-555 580 61