Sök till Åva
Med vetenskap i fokus

Naturvetenskap

Naturvetenskapsprogrammet har två inriktningar. Inriktningen naturvetenskap ger fördjupade kunskaper inom biologi, fysik, kemi och matematik. Inriktningen naturvetenskap och samhälle breddar perspektiven mot samhällskunskap och geografi.

På Naturvetenskapsprogrammet löser du verklighetsbaserade problem och lär dig om hur världen är uppbyggd. Utbildningen ger dig kunskaper och förståelse om livets villkor och sammanhang i naturen. Du utvecklar din kreativitet och ett naturvetenskapligt förhållningssätt med förmåga till kritiskt tänkande och logiska resonemang. Teori varvas med experiment, laborationer och fältstudier. Utbildningen övar dig i problemlösning och empiriska undersökningar vilket gör dig väl förberedd inför fortsatta studier.

På Åva har vi länge varit kända för att ligga i framkant inom naturvetenskap. Vi har nära samarbete med universitet, högskolor och näringsliv och erbjuder dig att läsa unika fördjupningskurser. Vi ger många tillfällen till studiebesök och föreläsningar hos bland annat KTH, Stockholms universitet och Karolinska institutet. Vi deltar också i ­Forskarskola som har blivit mycket populär och lockar många sökande från hela Stockholmsområdet. På Åva får du studera i välutrustade labblokaler som möjliggör praktiska experiment och tillämpningar för att hjälpa dig att förstå vetenskap. Våra lärare har expertkompetens och de gör sitt yttersta för att du ska få alla redskap du behöver inför framtiden. ­Till årskurs 2 väljer du mellan ­inriktningarna Naturvetenskap eller Naturvetenskap och samhälle. Har du ett specialintresse inom idrott eller musik kan du dessutom välja LIU, lokal idrottsutbildning, eller musikprofil.

Inriktning - Naturvetenskap

För dig som vill fördjupa dig inom matematik, kemi, fysik och biologi erbjuder vi naturvetenskaplig inriktning. Alla elever på inriktningen läser Matte 5 och du kan dessutom välja till kurserna Medicinsk fördjupning, Matematik specialisering eller Fysik 3 för att fördjupa dig ytterligare.

Inriktning - Naturvetenskap och samhälle

Vill du ha det bästa av två världar och är intresserad av samspelet mellan människa, natur och samhälle? Välj inriktningen Naturvetenskap och samhälle. Det är ett spännande tvärvetenskapligt forsknings- och utbildningsområde. Du kommer få en bredare och djupare förståelse för hur samarbeten mellan natur- och samhällsvetenskap kan bidra till nya lösningar för en hållbar framtid.

Medicinsk fördjupning

På Naturvetenskapsprogrammet har du möjlighet att läsa den spännande kursen Medicinsk fördjupning. Kursen är uppdelad i fyra områden där ni fördjupar er i respektive ämne genom studiebesök på KTH, ­Vetenskapens Hus, Polismuseet och ett analyslab. Utöver det innehåller kursen exkursioner, laborationer och föreläsningar.

Gillar du att laborera, arbeta i grupp, är nyfiken på kriminalteknik, medicinska material, växternas roll inom medicin samt analytiska metoder inom biologi och kemi, är detta kursen för dig. Kursen förbereder för olika former av examinering såsom presentationer, posters, populärvetenskapliga artiklar och filmer. Mycket tid ges i laborationssalar för att fördjupa er i laborativa metoder.

Hållbart samhällsbyggande

Lär dig om hur städer växer, planeras och byggs med­­ fokus på hållbar utveckling i kursen Hållbart samhällsbyggande. Tillsammans arbetar vi med bland annat historiska exempel (civilisationer som gått under) samt belyser problematik som föreligger många megastäder idag.

Väljer du kursen kommer du lära dig om hur olika stadsplanemönster kan se ut samt vad som gäller i dagsläget och vilka lagar och processer som formar besluten. Förutom att kursen till stor del formas utifrån elevernas egna tankar och idéer så ingår även en rad olika studiebesök med kontakter utanför skolan. Kursen ingår också på Teknikprogrammet om du väljer inriktning Design och produktutveckling, profil “Arkitektur och miljö”.

Matematik specialisering i samarbete med KTH

På Naturvetenskapsprogrammet kan du välja Matematik specialisering som individuellt val vilket är ett unikt samarbete med KTH. Du läser kursen Linjär algebra för gymnasister på KTH parallellt med att du får undervisning i programmering kopplad av lärare på Åva.

LIU - lokal idrottsutbildning

Sedan hösten 2020 erbjuder Åva gymnasium LIU, lokal idrottsutbildning, för dig som vill satsa både på idrott och skola. Vi kan erbjuda dig en högskoleförberedande utbildning av hög kvalitet i kombination med utövandet av din idrott på schemalagd skoltid.

Här kan du läsa mer om LIU och göra din ansökan.

Musikprofil

För dig som har ett ­brinnande intresse för musik finns möjligheten att kombinera dina studier med ett aktivt musik­utövande.

Här kan du läsa mer om Musikprofilen och göra din ansökan.

Programplan

Programplan för dig som startade hösten 2022

Programplan för dig som startade hösten 2023

Programplan för dig som startade hösten 2024

Programplan för dig som startar hösten 2025.pdf (41,63 KB)

Anton Lindström, tog studenten 2023

“Medicinsk fördjupning är en kurs för den som är intresserad av att lära sig om medicin och hur kroppen fungerar. Vi har varit på föreläsning på KTH där vi fick se pacemakers och känna på konstgjorda knäleder. Vi har varit på studiebesök på bland annat Nobelmuseet och fick ta del av tillkännagivandet av pristagarna. Vi har fått träffa forskare från BioArctic som berättade om forskningsprocessen. Det var fascinerande att få se hur avancerad deras medicin är. Bara att få vara i samma rum som forskare av den magnituden är . Vi fick ställa frågor direkt till dem. I framtiden vill jag också forska och jobba med bioteknik.”

Anna Scarabin på utbyte i Spanien, årskurs 3

”Jag fick åka till Malaga, Spanien i två veckor på utbyte. Jag bodde hos ­­en värd­familj och gick i skolan. Jag ­utvecklade min ­spanska massor och utbytet har gett mig mod att resa och skapa kontakt med människor från andra kulturer.

I sommar kommer jag att gå forskar­skola på Stockholms universitet där jag får uppdrag i olika ämnen. Till ­ex­empel ska jag analysera farliga ­kemikalier i textil före och efter tvätt för att undersöka påverkan.”

Sandra Rosengvist, tog studenten 2023, deltog under Berzeliusdagarna

“Det var kul att träffa andra ­elever från Norge och Finland men även från Sverige. Vi fick lyssna på föreläsningar från olika universitet som presenterade sina program och forskare som pratade om sitt ­arbete. Det var en bra erfarenhet att få vara i en riktig universitetssal och få lyssna på föreläsningar för att se hur det är att gå på universitet”. ­Sandra ­planerar att plugga biologi eller ­biokemi efter sin studentexamen från Åva gymnasium.

Lara Veldman, årskurs 2

“Jag gillar mönster och för mig är det lätt att se mönster i olika uppgifter. Vi har matte varje dag och jag gillar matte! Om du tycker om skolan och särskilt NO och matte ska du välja Naturvetenskapsprogrammet. Det finns väldigt bra lärare på Åva som uppmuntrar oss att hitta balansen mellan skola och fritid.

Åva är en lugn skola med en hemtrevlig känsla. Alla är trevliga och man får vara sig själv. Jag vill gärna jobba i ett labb med växter i framtiden, eller bli lärare. Vi har många i klassen som vill bli veterinärer."

Kimiia Khanzadeh, årskurs 2

“Jag fick en annan bild av att vara ingenjör när vi var på besök hos Billerud. Jag hade tidigare tänkt att det innebar att sitta och räkna men nu fick jag se att det är mer varierat", säger Kimiia Khanzadeh på Naturvetenskapli­ga programmet. I framtiden vill Kimiia gå ­ingenjörsutbildning för att jobba inom bygg och arkitektur.

Julia Peters, tog studenten 2022

“Natur är väldigt intressant eftersom man får lära sig mycket om hur världen runt ­omkring fungerar på mikroskopisk, och ännu mindre, nivå. Det är ett brett program där man får lära sig mycket. Vi får läsa språk, samhällskunskap och religion men förutom utbudet av kurser tycker jag så mycket om ­stämningen på Åva!

Trygg skola
Skolan känns trygg. Alla lärare är trygga och även övrig personal skapar trygghet. Lärarna på Åva är jättebra och det märktes redan på Öppet hus att det var så.

Intressanta lektioner
Det är inte så att vi har tråkiga lektioner! Vi har intressanta lektioner där klassen ofta är aktiv i till exempel olika laborationer. Vi har lärt oss om hur gravitation fungerar på en detaljerad nivå och visuellt mätt ut i en lång korridor hur stor del av tiden som människan funnits sedan Big bang.

Veterinär eller lärare
Jag vill i framtiden antingen bli lärare i kemi och biologi eller veterinär men jag funderar ännu.”

Det är praktiskt i det teoretiska

Carolinn Rydgård, tog studenten 2022

“Naturvetenskapsprogrammet är ett brett program där vi gör olika saker och vi labbar mycket. Det är praktiskt i det teoretiska. Vi har läst mycket matte och fysik vilka är avancerade kurser med mycket att göra. Det ger dig bra ­behörighet till det du vill göra i ­framtiden.

Jag tycker jättemycket om lär­arna på Åva för de gör lektionerna så ­intressanta. De har sådan positiv energi och man märker att de är intresserade av sina ämnen. Det är ett stort plus.

På mentorstiden och under utvecklingssamtalen pratar vi om stress och hur m­­an påverkas av det. Det finns avslapp­ning på skolan man kan delta i också. Jag har varit på några meditationer och det har varit skönt.

Mitt tips till dig som ska börja på ­gymnasiet är att se till att ha roligt också eftersom det är utmanande! Och på Åva finns det gemensamma aktiviteter som är kul.”

Alla vågar vara sig själva!

Roz Jabar, tog studenten 2022
"Lärarna är det bästa med Åva. Alla jag pratade med innan jag började på Åva sa att man fick komma som man är och det kan jag verkligen säga är sant. Något som var viktigt för mig var att gå på en skola där alla får vara med.

Vi har stor variation i hur vi examineras och har till exempel haft seminarium som var nytt för mig. Vi har fått lära oss anteckningsteknik och en struktur i att plugga. På lektionerna uppmuntras vi att diskutera med varandra och använda våra egna kunskaper innan vi dyker ner i ämnet och får veta mer.

Maten är jättebra på Åva. Vi går långa dagar och det är bra att det finns olika alternativ så det alltid finns något som passar. Cafeterian är också jättebra!

Min plan för framtiden är att plugga till civil­ingenjör i Sundsvall och det känner jag att jag kommer klara galant. Jag har fått lära mig att ta mycket eget ansvar genom att ta initiativ i de olika kurserna. Vi har inte blivit curlade utan blir väl förberedda inför högskolan, både vad gäller ­kunskap och studieteknik.”

Teodor Stenbeck, tog studenten 2022

“På gymnasiet, till skillnad från grundskolan, är det mer fokus på lärande och kunskap. Utbildningen är det som kommer först. Det är en hög nivå på Åva och de jag träffar är studiemotiverade och är här för att de vill lära sig. Det är bra, kompetenta lärare inom respektive ämne och det är kul på skolan! Jag tycker även att det är en bra acceptans för alla som går på skolan.

Jag tycker om konceptet med Åvabucklan eftersom det skapar klassgemenskap i strävan efter att vinna bucklan. Det är roligt att tävla tillsammans och det gör att man känner en stolthet för klassen.

Den här hösten har jag sökt till Tekniksprånget för att få en chans att praktisera som ingenjör och efter det vill jag helst plugga Civilingenjörs­programmet i energi, miljö och management vid Linköpings universitet. Annars blir det någon ingenjörs­utbildning vid Uppsala eller KTH."

Clara Vidstrand, tog studenten 2021

Medicinsk fördjupning är en intressant kurs med mycket eget arbete och olika teman inom kemi och biologi. Du kommer få testa på laborationer som man vanligtvis inte gör inom kemi/biologi ­kurserna vilket är otroligt roligt då du även jobbar med ­laborationerna under en längre period. Kursen låter dig vara kreativ och tänka själv, exempelvis när vi jobbade med kriminologi och skulle lösa ett mord. Kursen låter dig ta ett steg närmare universitetet.

Hållbart samhällsbyggande

Lär dig om hur städer växer, planeras och byggs med­­ fokus på hållbar utveckling i kursen Hållbart samhällsbyggande. Tillsammans arbetar vi med bland annat historiska exempel (civilisationer som gått under) samt belyser problematik som föreligger många megastäder idag.

Väljer du kursen kommer du lära dig om hur olika stadsplanemönster kan se ut samt vad som gäller i dagsläget och vilka lagar och processer som formar besluten. Förutom att kursen till stor del formas utifrån elevernas egna tankar och idéer så ingår även en rad olika studiebesök med kontakter utanför skolan. Kursen ingår också på Teknikprogrammet om du väljer inriktning Design och produktutveckling, profil “Arkitektur och miljö”.

Hållbart samhällsbyggande

Undervisande lärare Maria Messing tar med sina elever till Täby prästgårds naturreservat. Lovisa Mattinson och Ida Gravsjö Wallin tycker det är bra när undervisningen sker utanför klassrummet.

Louise Fritz, Naturvetenskap, tog studenten 2022

Matematik specialisering i samarbete med KTH

På Naturvetenskapsprogrammet kan du välja Matematik specialisering som individuellt val vilket är ett unikt samarbete med KTH. Du läser kursen Linjär algebra för gymnasister på KTH parallellt med att du får undervisning i programmering kopplad av lärare på Åva.

Kursen är på avancerad nivå och ger dig meritpoäng samtidigt som du får in en fot på högskolan redan när du går gymnasiet. Kursen kan även väljas på Teknikprogrammet. Louise Fritz går sista året på Naturvetenskapsprogrammet och har valt kursen. Hon tycker att det bästa är föreläsningarna på KTH. Matematik är ett av hennes intressen och i framtiden vill hon plugga till ingenjör i matte eller fysik på just KTH. Därför är denna kurs en bra förberedelse inför fortsatta studier.

Emilia Stare & Julia Bjuréus, tog studenten 2021

Under sista året på gymnasiet gör alla elever ett gymnasie­arbete, vilket är en fördjupning av programmet med höga krav på problemlösning, kreativitet och självständighet.

-Vi bestämde oss för att tillverka stormkök av pantburkar som gymnasiearbete. Det visade sig att vårt egentillverkade stormkök var mer effektivt än ett köpt stormkök. Förutom pantburkar använde vi oss av T-röd som bränsle och glasull som isolering och som veke. Med hjälp av häftstift gjorde vi hål i burkarnas bottnar och av en stålgalge gjorde vi ställningen till stormköket. Tanken var hela tiden att man ska kunna bygga köket av det man har hemma, om till exempel strömmen går. 

Emma Weissenborn & Ida Walin, tog studenten 2022

På Naturvetenskapsprogrammet väljer du natur eller samhälle som inriktning inför år 2.

-Vi har valt olika inriktningar i vår klass men trots det har vi en bra sammanhållning. Vissa programgemensamma ämnen läser vi fortfarande tillsammans vilket känns bra. Oavsett inriktning måste du vara beredd på att det är ett tufft program och mycket att göra. Det hårda arbetet kommer löna sig i slutändan.

Karl Thorén, tog studenten 2021

-Förra läsåret blev jag uttagen att tävla i Wallenbergs fysikpris och kom till final som en av 229 tävlande. Det var väldigt roligt! Fysik har alltid varit ett intresse och nu pluggar jag teknisk fysik på KTH. Min dröm är att forska och kanske hitta ett botemedel, ett smart material eller en klimatlösning. Allra helst drömmer jag om att få Nobelpriset men det känns otroligt. Med ett intresse för fysik kan man komma långt.

Atze Veldman, tog studenten 2023

NA går att kombinera med LIU (lokal idrottsutbildning). Det innebär att du får mer idrott på schemat, fortsätter utvecklas inom din idrott samtidigt som du får en bred utbildning.

-Det är ett högt arbetstempo här men det är bara kul. Mitt intresse för matte och kemi har ökat då det är mycket mer utmanande än vad det var på högstadiet. Jag har också valt LIU vilket ger mig mer idrott i veckan och möjligheten att fortsätta förbättras i min sport, basket. Men jag får också prova på andra sporter tillsammans med andra som också valt LIU.

Linnea Gunderyd, tog studenten 2021

-I årskurs 3 valde jag Psykologi 1 som individuellt val och det var tack vare den kursen som jag bestämde mig för att jag vill bli psykolog.

Hanna Johansson, tog studenten 2023

Naturvetenskapsprogrammet må vara utmanande men det är också spännande, roligt och ger dig en bred utbildning. Här får du möjlighet att inspireras av nya ämnen samt att fördjupa dig i redan befintliga intressen.

-Jag har valt natur som inriktning då en framtidsdröm jag har är att jobba med rymden, kanske som astronom eller liknande. Det började med en kemilektion här på Åva då vi pratade om atomer och efter det har jag intresserat mig särskilt för rymden. Till alla som funderar på Åva och programmet säger jag “Kom hit!”. Här behöver man inte vara rädd för att ställa frågor och be om hjälp.

Gymnasiearbetet fastställde att ingefära och ringblomma hämmar bakterier

Medicinalväxter sägs ha bra och läkande egenskaper för människor. Men hur väl fungerar de egentligen mot bakterier? Det har Malin Hansson, Cecilia Northun Lind, Claudio Collantes Sánches och Albin Bauer undersökt i sitt gymnasiearbete.

Gruppen valde ut två medicinalväxter, ingefära och ringblomma, som båda sägs ha bra läkande egenskaper. Claudio berättar att ringblommor tidigare har använts för att rengöra hud och motverka acne och Malin instämmer med att man hört att ingefära ska fungera mot förkylningar. Det blev starten på gymnasiearbetet. Resultatet av deras undersökning fastställde att både ingefära och ringblomma har en hämmande effekt men att ringblomman inte var riktigt lika effektiv. En hämmande effekt är när bakterier förhindras att växa till sig. “Istället för att aktivt döda cellerna blir det sämre levnadsförhållanden”, berättar Albin. Alla i gruppen tycker att det roligaste med processen har varit det praktiska arbetet. “Det var också roligt att se att båda växterna faktiskt hade en hämmande effekt”, berättar Cecilia.

LIU - lokal idrottsutbildning

Lokal idrottsutbildning på Åva gymnasium är för dig som vill satsa på både idrott och skola. Vi kan ge dig en utbildning av hög kvalitet i kombination med utövandet av din idrott på schemalagd skoltid. Ansvarig är en av skolans erfarna idrottslärare. Skolan, du och din egen tränare kommer att ha ett nära samarbete och tillsammans formar ni innehållet som utgår från dig som individ. Du kommer att ha ett schemalagt pass i veckan där teori och praktik blandas. Övrig träning genomför du på fritiden med din hemmaklubb. Som elev på LIU går du i en vanlig klass inom det program som du läser.

I dagsläget har du möjlighet att välja:

  • Teknikprogrammet (TE).
  • Samhällsvetenskapsprogrammet (SA).
  • Ekonomiprogrammet (EK).
  • Vård- och omsorgsprogrammet (VO).
  • El- och energiprogrammet (EE).

Du läser två nivåer inom Tävlingsidrott (200 p) som individuellt val i årskurs 1 och 2. Om du väljer ett högskoleförberedande program och vill ha full meritpoäng hjälper vi dig att göra rätt val under gymnasietiden. För dig som läser på yrkesprogram kan du få grundläggande högskolebehörighet med rätt val av kurser. Ansökan sker via Åvas hemsida.

Välkommen med din ansökan senast 18 maj!

Ansök genom att söka till någon av ovanstående program via gymnasieantagningen och fyll i det här formuläret.

För frågor och mer information kontakta:

Ansvarig lärare, Pekka Hälinen pekka.halinen@taby.se

Erik Åstrand, Naturvetenskap, tog studenten 2021

Som många andra femtonåringar visste jag inte vad jag ville jobba med i framtiden. Inför mitt gymnasieval ­kollade jag upp alla program och när det var dags sökte jag till Naturprogrammet på Åva för att det gav en bred behörighet inför fortsatta studier. Jag gillar dessutom matematik och naturämnen så det blev ett bra val. Gymnasiet är annorlunda från högstadiet, särskilt ­matte, kemi och fysik. På Naturprogrammet är det också ett högt tempo, men det gillar jag. Inför det här läsåret ser jag fram emot kursen Fysik 1 eftersom den verkar vara en bra blandning mellan matematik och natur. Åva är en lugn skola där du får vara som du vill. Jag var här på Öppet hus och fick en bra känsla vilket gjorde beslutet ännu mer självklart. Inför ditt gymnasieval så råder jag dig att välja något du tycker är roligt och är intresserad för. Naturprogrammet ger dig många valmöjligheter och öppnar många dörrar efter studenten

Lena Lacopie, undervisar i biologi och naturkunskap

För mig är det viktigt att alla eleverna känner att de har möjlighet att utvecklas och att jag tror på dem. Nyfikenhet och lust är två nyckelord för att lära sig nya saker. Som lärare bör jag se till att skapa en klassrumsmiljö med god arbetsro, där elevernas nyfikenhet och lust väcks. För att möjliggöra detta är varierande arbetsmetoder och att utmana eleverna där de befinner sig, viktigt. Att repetera och öva gynnar alla elever, oavsett var de befinner sig. Desto fler arbetsmetoder och sinnen, som eleverna får använda, desto mer kan eleverna tillgodogöra sig och befästa den kunskapen. Att se stjärnögon tändas är magiskt.

Anna Svensson, undervisar i biologi och naturkunskap

Jag undervisar i biologi och naturkunskap på både yrkes- och studieförberedande program. Både inom biologi och naturkunskap har det naturvetenskapliga arbetssättet en stor och central roll vilket kan vara en utmaning för många elever. Så beroende på kurs och program försöker jag utforma undersökningens syfte för att intressera och utmana eleverna. Det kan vara allt från fältundersökningar av närmiljön till odlingsförsök i labbet. Att låta eleverna arbeta mycket och grundligt med detta ser jag också som en bra förberedelse inför gymnasiearbetet som de ska göra i slutet av sina studier på gymnasiet, men även för deras fortsatta studier. Jag ser lärandet som en process där jag ska försöka skapa de bästa förutsättningarna för eleverna att nå de mål de siktar på. Som lärare får jag använda min kreativitet och nyfikenhet och lär mig hela tiden nya saker tillsammans med eleverna. Just att försöka väcka elevernas intresse och se hur de utvecklas är för mig det bästa med att vara lärare.

Nikodemus Karlsson, förstelärare, undervisar i matematik och fysik

Jag är lärare i matematik och fysik och har arbetat med detta i såväl på grundskolan som gymnasiet, sedan år 1996. Det bästa med läraryrket är när jag märker att elever utvecklas och förstår sådant de kanske inte trodde var möjligt att de skulle kunna förstå. Jag utgår från att lärandet är en process som eleven själv äger och arbetar för att lägga upp undervisningen för att den processen ska bli så givande som möjligt. Jag försöker få in IT som en naturlig del i undervisningen. Det kan till exempel vara att elever gör tabeller och grafer från egna tagna mätvärden, som de sedan kan dra slutsatser från. Även programmering är en del av matematiken och en av de saker jag arbetar med att ta fram övningar på för olika nivåer som kopplas till kurserna. Målet är att var och en av eleverna ska känna att de utvecklas.

Åsa Sammeli, biträdande rektor för Naturvetenskapsprogrammet

På Åva har vi ett starkt Naturvetenskapsprogram där vi erbjuder elever såväl bredd som spets. Som elev på NA kan man välja att fördjupa sig inom naturvetenskapliga ämnen eller bredda sig genom att kombinera naturvetenskap med samhällsvetenskapliga ämnen. Eftersom vi har kontakt med universitet och högskolor, bland annat genom kursen Matematik specialisering där vi samarbetar med KTH, får eleverna en inblick i fortsatta studier. I skolans lokaler, framförallt våra välutrustade labbsalar, kan eleverna tillämpa sina kunskaper i praktiska experiment. Eleverna lär sig att arbeta enligt vetenskaplig modell med problemformulering, teoretiska studier, undersökningar, analyser och slutsatser så de är mycket väl förberedda för högskole-/universitetsstudier.

LIU
Läsåret 20/21 startade vi LIU, lokal idrottsutbildning, för elever som vill kombinera ett aktivt idrottsutövande med studier. Så elever på Ekonomi-, Samhällsvetenskaps-, Naturvetenskaps- och Teknikprogrammet - inriktning Information och medieteknik, kan välja LIU och idrotta på skoltid. Det är också en satsning som känns rätt i tiden efter en period av mycket stillasittande framför skärmar - att uppmana och möjliggöra idrottsaktiviteter för ungdomar.

Jenny Eriksson

Studie- och yrkesvägledare för

Ekonomi
El och energi
Naturvetenskap

08-555 580 61

jenny.eriksson@taby.se