Laborativt i digital miljö
Teknikprogrammet är valet för dig som gillar teknik, problemlösning och vill utveckla din innovativa förmåga. Vi har moderna, välutrustade lokaler där du får jobba både digitalt och laborativt. Du får också möjlighet att utöva ditt teknikintresse utanför lektionstid. Till exempel kan du arbeta med skolans 3D-printrar, bygga och programmera radiostyrda bilar, programmera appar eller designa posters. Du får även chans att programmera mikrokontrollerkort för exempelvis drönare samt vara med i teknikföreningarna Åva Tech eller supernÅva (för tjejer med teknikintresse).
Samarbete utanför skolan
Teknikprogrammet på Åva har ett nära samarbete med näringslivet, vilket ger dig möjlighet att arbeta med verkliga projekt och problemställningar. Detta säkerställer att utbildningen är relevant utifrån aktuella utmaningar inom teknikbranschen. Genom gymnasiearbete på företag, gästföreläsningar och studiebesök får du värdefulla insikter och kontakter som förbereder dig för en framtida karriär.
Åva samarbetar också med Kungliga tekniska högskolan (KTH), vilket ger dig en unik möjlighet att läsa kursen Linjär algebra för gymnasister inom ramen för kursen Matematik specialisering. Denna samarbetskurs erbjuder en djupare förståelse för avancerad matematik och förbereder dig för framtida studier inom teknik och naturvetenskap, med hjälp av universitetsresurser och expertis från KTH.
Efter teknikprogrammet på Åva
Oavsett vilken inriktning du väljer hos oss kommer du att vara väl förberedd och ha en bred behörighet för fortsatta studier på högskola och universitet. Med rätt val blir du fullt behörig till civilingenjörsprogram och får maximal meritpoäng.
LIU - lokal idrottsutbildning
Sedan hösten 2020 erbjuder Åva gymnasium LIU, lokal idrottsutbildning, för dig som vill satsa både på idrott och skola. Vi kan erbjuda dig en högskoleförberedande utbildning av hög kvalitet i kombination med utövandet av din idrott på schemalagd skoltid.
Här kan du läsa mer om LIU och göra din ansökan.
Musikprofil
För dig som har ett brinnande intresse för musik finns möjligheten att kombinera dina studier med ett aktivt musikutövande.
Här kan du läsa mer om Musikprofilen och göra din ansökan.
Programplan
Programplan för dig som startade hösten 2022
Programplan för dig som startade hösten 2023
Programplan för dig som startade hösten 2024
Erik Björn, årskurs 3, om utbyte med Nordplus
“I Litauen blev vi välkomnade med en särskild dans vilket var spektakulärt och coolt! Det har varit lärorikt att få ta del av de andra ländernas kultur. Vi fick följa med under en hel vecka och se hur det var i skolan men även vara med på fritidsaktiviteter och familjesammankomster. När de litauiska eleverna kom hit ville vi visa vårt vardagsliv och försökte skapa gemenskap genom att träffas efter skolan och umgås.”
Tora Svanström, tog studenten 2024
“Besöket på Furhat Robotics visade hur en dag på jobbet kan komma att se ut för mig. Det är svårt att föreställa sig när man går i skolan så studiebesök till olika företag ger en bild av framtiden. Vi fick testa på att programmera de sociala AI-robotarna och tilldela dem olika ansiktsuttryck som att flirta och vara glad. Jag vill vara en del av att göra världen till en bättre plats och hoppas på att jobba med design i framtiden. Jag vill göra något som påverkar och som driver samhället framåt.”
Lovisa Nilsson, Vincent Düring och Linnea Gottling, tog studenten 2022
Linnea, Vincent och Lovisa har byggt en modell för ett offgridhus i sitt gymnasiearbete och säger att “det har varit lärorikt och många komponenter att tänka på när vi byggt vår modell”.
Profilen Arkitektur och miljö på Teknikprogrammet, passar dig som är intresserad av hållbart samhällsbyggande och vill lära dig hur man kan bygga vackra, funktionella och miljövänliga hus och stadsdelar. Du använder digitala verktyg och skapar modeller i traditionella material.
Pia Almgren och Tilde Goodliffe har byggt framtidens hus
Vilket hus är egentligen det mest optimala för vår framtid? Det var något som Pia och Tilde tog reda på under sitt gymnasiearbete. De bestämde sig för att göra ett så miljövänligt, ekonomiskt och effektivt hus som möjligt när de byggde sin husmodell.
Duon går sista året på Teknikprogrammet med inriktning design och det hela började med en undersökning av olika typer av energihus. Pia och Tilde bestämde sig till slut för att skapa ett plusenergihus, vilket är ett hus som producerar mer energi än vad det förbrukar. I arbetet med huset byggde de en modell med ett tätt klimatskal i form av isolering i väggar och fönster för att minska risken för eventuell värmeförlust. De valde också att använda sig av taket på bästa sätt. Genom ett sedumtak (ett naturtak som består av olika växter) tas koldioxid upp och genom solceller produceras el. Pia och Tilde berättar att det som varit mest utmanande med gymnasiearbetet har varit att skriva rapporten. Det roligaste har varit att bygga modellen av framtidens mest optimala hus.
Mattespecialisering - ett samarbete med KTH
Karl Wickerts och Theo Nygren tog studenten från Teknikprogrammet 2020. Under sin tid på Åva läste de kursen Matematik specialisering som är ett samarbete mellan Åva och KTH där eleverna ges möjlighet att fördjupa sina kunskaper i matematik, programmering samt lära sig språket Python. Theo berättar att han valde kursen för att han var intresserad av just matte och programmering samt för att den gav meritpoäng. I kursen ingår kontinuerliga besök på Kungliga Tekniska Högskolan för föreläsningar i linjär programmering. På KTH får eleverna de teoretiska kunskaperna medan lektionerna på Åva är tillfällen då de får öva sig i det praktiska.
Hanna Myrberg undervisar i svenska och samhällskunskap
Jag är en riktig humanist och kombinationen svenska och samhällskunskap är jag glad över. Det är en bra kombination som innefattar nästan allt och går in i alla ämnen. Det är roligt att undervisa om vår samtid och livet runt omkring. På så vis är det tacksamt. Min lärarstil är relationell och mitt mål är att skapa ett bra klassrumsklimat och att anpassa efter elevers och elevgruppers olika behov. Det demokratiska klassrummet är i fokus och jag tycker att feedback är viktigt, både för elever och för mig själv. Många ger bra feedback och det märks att det är väldigt engagerade elever på Åva. Jag har en tydlig bild av hur jag vill att arbetet ska se ut. Det ska finnas en laganda. Om eleverna känner av engagemang kommer de att bli engagerade själva.
Malin Strandberg, lärare i bild och media
Bildämnet är viktigt för att vi formas av bilder, vår uppfattning av världen får vi mycket genom bilder och att vi lär oss förstå bildgenrer. Det är viktigt att kunna läsa bilder i vårt samhälle. Det som blir intressant i mina ämnen är att eleverna får vara både producent och medveten konsument av bilder. Det är ett jättebra tillfälle att få utveckla sin kommunikation, jobba i process, tänka utanför boxen och hur det går att lösa ett gestaltningsproblem. Det här är färdigheter som efterfrågas på arbetsmarknaden idag och kommer så att göra även i framtiden. På Åva gymnasium kan du läsa individuellt val inom foto och även bild. I olika program ingår bildämnen och även gränssnittsdesign där eleverna får lära sig om användarvänlig gränssnittsdesign. De får lära sig hur man kan designa en hemsida till exempel och just nu fokuserar gruppen på bildredigering i Photoshop. Teknikeleverna på skolan uttrycker att programmet är mer kreativt än de väntat sig och att de får gå kurser i bild och form där man kan jobba med skissteknik, designprocess, färglära och att måla klassiskt med mer traditionella material. Något som jag uppskattar är när eleverna får göra egna projekt där de ska identifiera ett område och en intention med vad de vill kommunicera. De behöver kunna skissa och problematisera och den utvecklingen är rolig att se, att de klarar den uppgiften. Och att de förstår att uttryck kan vara så olika saker och att de kan få ett mer nyanserat synsätt på vad kvalitet i ett uttryck kan vara. De skapar sig sammanhang under kursen och kan visa det i sitt projekt.
Johanna Isaksson, förstelärare, undervisar i kemi och tekniska ämnen
Min karriär som lärare startade med kompletterande pedagogisk utbildning där jag parallellt med studierna arbetade som lärarvikarie inom teknikämnet. Idag har jag lärarlegitimation i ämnena teknik och kemi. Innan jag omskolade mig till lärare så arbetade jag som forskningsingenjör och projektledare i näringslivet. Vägen till yrket som forskningsingenjör gick via forskarstudier där jag avlade en teknologie doktorsexamen i kemiteknik. Att bygga relationer ser jag som en naturlig komponent för ett fruktbart samarbete mellan mig och mina elever men också sinsemellan eleverna. Då vi känner varandra har vi lättare att kommunicera och förstå varandra. En trygg klassrumsmiljö är en grundförutsättning för att elevernas lärprocess skall utvecklas. Jag vill skapa en undervisningssituation där eleverna har stort talutrymme och lär sig av varandra. De arbetsformer som jag använder är individuellt arbete, grupparbete och helklassundervisning och de olika formerna lämpar sig bra vid olika tillfällen. Jag vill vara en motivator för mina elever vilket innebär att jag inspirerar dem och gör dem målmedvetna. Jag har också ett brinnande intresse av att sprida kunskap om ingenjörsyrket för tjejer och visa vilket stimulerande och utvecklande arbete det kan vara.
Magnus Folkesson, biträdande rektor för Teknikprogrammet
Teknikkunskaper är eftertraktade, särskilt inom IT. Smart teknik kommer att kunna lösa många av de utmaningar samhället står inför. Eftersom Teknikprogrammet öppnar dörren till många spännande framtidsyrken satsar vi på att få fler tjejer att söka till programmet. Det är roligt att se att det arbetet har börjat ge resultat. Vår strategi är att våra tekniktjejer ska få kvinnliga förebilder och därför ser vi till att de dels får träffa tjejer som pluggar på de tekniska högskolorna, dels får möta kvinnliga civilingenjörer på olika företag. Tack vare samarbete med näringsliv och högskola samt hög kompetens hos lärarna är Åva en skola där teknikundervisningen ligger i framkant. Vi har elever som redan under gymnasietiden är attraktiva för näringslivet. Elever med ambitioner när det gäller programmering blir flerspråkiga och får träna allt från nätverksteknik via mjukvaruutveckling till konstruktion och programmering av fysiska enheter (IoT). Ett annat område är CAD med 3D-modellering och simuleringskapacitet att optimera luftmotståndet på ett fordon eller ett flygplan, beräkna energiförluster eller optimera hållfasthet. I vår verkstad får designeleverna bygga riktiga modeller av det de modellerat i datorn, en kreativ process som många gillar. Vår ambition är att vår teknikhall ska vara levande. På TE-programmet ska elever få utlopp för teknikintresse och utveckla sin innovativa förmåga. Vi har ett stort utbud av maskiner och utrustning för att jobba med teknikprojekt. Att se elever på och utanför lektionstid jobbar med sina skolprojekt som om det var en hobby gör mig som ansvarig för programmet extra glad.