AI i undervisningen stärker lärandet
22 oktober 2024, kl. 13:18 - Förskola & skola
– Den snabba utvecklingen påverkar oss. Vi måste stärka elevernas källkritik och källtillit, samt tänka nytt om hur vi arbetar med skriftliga bedömningsunderlag. Tekniken har stor potential att utveckla undervisningen och underlätta personalens arbete och vi har därför tagit fram ett gemensamt förhållningssätt till AI, säger Annika Westin, rektor på Åva gymnasium.
Inom flera ämnen använder man redan AI och elever har bland annat fått testa att använda chattrobotar för problemlösning i matematik, jämföra sina referat med ChatGPT:s på svenskalektionerna och på idrotten tagit fram personligt anpassade träningsprogram för eleverna.
AI stimulerar tänkande
Nikodemus Karlsson, matematiklärare, ser AI som ett verktyg för att få eleverna att tänka mer kritiskt och självständigt. Han uppmuntrar sina elever att ställa precisa frågor till AI, vilket i sig aktiverar deras egna tankeprocesser.
– När eleverna formulerar sina frågor noggrant får de ofta bättre svar från AI, men viktigast är att själva frågeformuleringen hjälper dem att tänka igenom problemet. Det är ett kraftfullt sätt att utveckla deras självständiga tänkande, säger Nikodemus.
– Samtidigt bör inte AI ses som ett facit. Tekniken har sina begränsningar och ger ibland felaktiga svar. Det är därför viktigt att regelbundet diskutera det med eleverna för att stärka deras kritiska förhållningssätt.
Underlättar både lärande och planering
Även lärare i andra ämnen har tagit tekniken till sig för att underlätta i arbetet. Bland annat när det kommer till mängden tid som behöver läggas på planering eller att komma på nya uppgifter.
– AI ger mig möjlighet att snabbt förbättra och strukturera om gamla uppgifter. Tidigare kunde jag lägga mycket tid på lektionsplanering. Nu tar det bara några minuter med AI att höja kvaliteten avsevärt och göra materialet tydligare för eleverna, säger Jon Korsgren, lärare i samhällskunskap.
AI som förberedelse inför framtiden
För att förbereda eleverna för de krav de kommer möta i framtiden, både i arbetslivet och högre utbildning, ser man på Åva det som en viktig del av dagens utbildning – något man även kommer att arbeta med fortsättningsvis.
– Vårt mål med implementeringen är att det ska gynna elevernas lärande och underlätta vårt arbete. Vi ser AI som en viktig resurs i klassrummet för att öka tillgängligheten och kreativiteten hos eleverna. Det är en spännande resa vi påbörjat tillsammans, avslutar Annika Westin.