Åvaelever diskuterade demokratins framtid i Europa
29 oktober 2024, kl. 13:38 - Förskola & skola
Euroscolaprogrammet samlar årligen ungdomar från EU:s 27 medlemsstater, ansökarländer och tidigare medlemsstater för att ta sig an viktiga europeiska frågor. I ett rollspel får deltagarna på nära håll uppleva hur beslut inom EU fattas.
Åva gymnasium blev utvalda att representera Sverige under årets upplaga och 24 elever från samhällsvetenskapliga programmet reste därför till nordöstra Frankrike för att testa på livet som parlamentariker under en dag.
– Jag hade förväntat mig att det skulle vara ganska formellt och lite tråkigt, men det var mycket mer spännande än jag trodde. Byggnaden var jättestor och modern och vi fick se den stora salen där alla EU-politiker träffas och diskuterar viktiga saker. Det kändes väldigt mäktigt att vara där, säger Linnea Amarald, en av eleverna som deltog.
Debatter om jämställdhet och demokrati
Temat för årets Euroscola var skyddet av demokrati och grundläggande rättigheter i Europa – ett ämne som engagerade många och som ledde till bra diskussioner, trots att det fanns en hel del språkbarriärer.
– Jag tyckte det var väldigt intressant att höra andra elevers åsikter och det var spännande att se hur de argumenterade för sina synpunkter, säger Linnea Amarald och fortsätter:
– Det mest överraskande var hur många språk som talas samtidigt inne i parlamentet. Alla som talar får sin röst översatt direkt, så att alla andra kan förstå, oavsett vilket språk de pratar. Jag visste inte att det fanns så många tolkar som jobbar samtidigt.
Aktivt deltagande i debatterna
Samuel Nordman, en annan elev från Åva, lyfter fram det pedagogiska värdet av att få delta i debatterna och hur det gav honom en djupare förståelse för hur EU:s politiska processer fungerar.
– Att se kammaren var definitivt en höjdpunkt med resan, men även att vi fick delta med egna mikrofoner och vara en del av debatterna gjorde hela upplevelsen väldigt speciell. När debatterna började var det roligt att alla fick delta och argumentera för sina synpunkter, säger han.
Gemenskap och upptäckter i Strasbourg
Trots att båda eleverna uppskattade insynen i EU:s arbete, är ingen av dem lockad av en framtida karriär som politiker inom unionen. I stället är det andra upplevelser från resan som lämnat starkast intryck.
– Jag tror inte att det hade passat mig. Jag har svårt att sitta stilla för länge och kan lätt känna press vid sådana situationer, säger Samuel och får medhåll av Linnea:
– Även om det var intressant att lära sig mer om hur parlamentet fungerar, känns det som ett jobb som inte riktigt passar mig i framtiden. Det bästa med resan var att utforska Strasbourg tillsammans med klassen. Staden var väldigt fin och det var kul att gå runt och se alla gamla byggnader och kanaler.