Beställ avfallstjänster
På den här sidan kan du beställa avfallstjänster.
Anmälan av gemensamt sopkärl
Två närboende fastighetsinnehavare kan efter anmälan hos samhällsutvecklingskontoret använda gemensamt sopkärl och/eller gemensamt kärl för matavfall under förutsättning att avfallsföreskrifternas bestämmelser om fyllnadsgrad, vikt och dragmotstånd beaktas och att olägenheter för människors hälsa eller miljön inte uppstår.
Fastighetsinnehavare ansvarar för att kärl placerat på fastigheten är tillgängligt på hämtdagen och för att snöröjning, sandning m.m. sker så att kärl kan hämtas. Beställningen är personlig och knuten till fastigheten. Om förhållandena ändras ska samhällsutvecklingskontoret meddelas.
Anmälan om uppehåll i hämtning
En förutsättning för uppehåll i hämtning är att fastigheten inte kommer att nyttjas under en sammanhängande period av minst tre månader. Uppehåll får beställas för max 1 år innan ny beställning måste göras. Om beställning inte förnyas efter 1 år, återgår hämtning till det tidigare abonnemanget automatisk.
Anmälan om kompostering av matavfall
Om du vill kompostera matavfall ska du anmäla din kompost till kommunen. Komposten måste vara en behållare som är isolerad och skadedjurssäker.