Tidningsinsamling
Kommunen har från den 1 januari 2022 ansvaret för returpappersinsamlingen. Läs mer nedan vad detta innebär för dig.
Verdis
För kärl och abonnemang, Verdis
Övriga frågor, Täby kommun. 08-555 590 00
Returpapper har blivit kommunalt ansvar
Producentansvaret för returpapper (tidningar) har avskaffats för att i stället ingå i det kommunala avfallet från den 1 januari 2022.
Vad är returpapper?
Allt som går att bläddra i som till exempel dagstidningar, veckotidningar, kataloger, reklamblad, broschyrer, ritpapper, skrivpapper och pocketböcker.
Verdis hjälper dig med dina frågor
Verdis hanterar hämtningen på uppdrag av Täby kommun. Det är också till dem du vänder dig om du till exempel är nyinflyttad, vill byta till mindre eller större kärl, har frågor om hämtdagar, hämtveckor, om du vill anmäla utebliven hämtning eller har andra frågor som rör sophämtningen.
Tidningsinsamling
Villahushåll
Önskar du som bor i villa beställa hämtning av tidningar och returpapper kan du välja ett abonnemang med hämtning antingen 4, 6 eller 13 gånger per år.
Du kan fylla i din adress och hitta tiderna för tidningsinsamlingen på sidan Sophantering i villa.
Abonnemang Kärl 140 liter - priser enligt avfallstaxa 2024
Hämtning 4 gånger/år 230 kronor
Hämtning 6 gånger/år 345 kronor
Hämtning 13 gånger/år 690 kronor
Extra budning 81 kronor
För insamling av tidningar används gråa 140-liters rullkärl med blått lock. I kärlet läggs tidningar, tidskrifter, direktreklam, kataloger och liknande produkter. Pappersförpackningar ingår inte i denna tjänst utan de ska sorteras för sig och lämnas på en återvinningsstation.
Kärlet placeras senast klockan 07.00 på hämtningsdagen med hjulen ut mot gatan.
Anmäl dig genom att kontakta Verdis kundtjänst på 08-408 080 70 eller kundtjanst.taby@verdis.se
Fastighetsnära hämtning för flerbostadshus och verksamheter
Du som bor i lägenhet följer fastighetsägarens instruktioner om en eventuell fastighetsnära hämtning eller/och lämnar ditt tidningspapper vid återvinningsstationerna.
SÖRAB, avfallsbolag ägt av kommunerna Täby, Danderyd, Järfälla, Lidingö, Sollentuna, Solna, Sundbyberg, Upplands Väsby och Vallentuna, har fått uppdraget från kommunerna att från 1 januari 2022 hantera insamling från flerbostadshus.
Flerbostadshus med gemensam avfallshämtning eller verksamheter som vill få hämtning av returpapper fastighetsnära kan från och med 1 januari 2022 använda sig av en valfri entreprenör som är auktoriserad av SÖRAB. På det stora hela är det inget i praktiken som ändras för den som vill lämna returpapper till återvinning mer än huvudmannaskapet. Ersättning till entreprenörerna per levererat ton papper av godkänd kvalitet kommer att betalas ut med samma belopp som tidigare – fastighetsägare och verksamheter bör alltså inte förvänta sig någon ändring i kostnaden för insamlingen.
Ställ frågan till din entreprenör om de har för avsikt att söka auktorisation för att ha rätt att utföra fastighetsnära insamling av returpapper.
Auktoriserade entreprenörer finns på sorab.se. Frågor gällande hanteringen av returpapper kan mejlas till returpapper@sorab.se.
Återvinningsstationer
Det går fortsättningsvis att lämna returpapper i tidningsbehållarna vid återvinningsstationerna kostnadsfritt.