Ändrad användning
Om du vill använda en byggnad till något annat, helt eller delvis, kan du behöva bygglov.
Du behöver inte bygglov om
- en del av din bostad ska ändras till kontor för egen verksamhet
- en del av din huvudbyggnad, exempelvis en källare eller ett vindsutrymme, inreds till boyta
- det du vill göra är en mindre ändring från den befintliga användningen, eller det som du senast har fått bygglov för.
Du behöver alltid bygglov om
- den ändring du önskar göra en byggnad eller lokal medför att byggnaden tas i anspråk för ett väsentligen annat ändamål
- exempel på sådana ändringar är om en bostad ska ändras till butik, verkstad eller annan verksamhet, ett kontor ska ändras till restaurang, en bostad ska ändras till lokal eller ett kontor ska ändras till vandrarhem eller hotell
Punktlistan visar vanliga exempel på när du behöver bygglov för att ändra användning av en byggnad. Du kan därför behöva söka bygglov även för andra typer av förändringar där du vill använda en lokal till något annat än den ursprungligen var byggd för.
Osäker på om detta gäller dig?
Titta i den för fastigheten gällande detaljplanen för att ta reda på vilken typ av användning som är tillåten på den aktuella fastigheten.
Ritningar, handlingar och detaljplaner
Ändrad användning Boverkets webbplats
Om du är osäker på om den ändring av användning du önskar göra är bygglovspliktig kontakta:
Annat du behöver veta om bygglov för ändrad användning
Kostnad: beroende på yta.
Handlingar du ofta behöver inkomma med vid ansökan om bygglov för ändrad användning
- Ansökan, via blankett eller e-tjänst
- Situationsplan (beställning av kartmaterial)
- Planritning
- Sektionsritning
- Förslag på kontrollplan
- Beskrivning av projektet
Om du är osäker på vilket kartmaterial som krävs vid din ansökan kontakta:
I vissa fall behöver du även följande handlingar
- Anmälan kontrollansvarig.
Certifierade kontrollansvariga Boverkets webbplats - Utlåtande från en certifierad sakkunnig om tillgänglighet.
- Utlåtande från en sakkunnig om brandskydd.
Om du är osäker på vilket kartmaterial som krävs vid din ansökan, kontakta: Täby kommuns kontaktcenter
En bedömning avseende vilka handlingar som krävs för det specifika ärendet görs när ansökan har inkommit och förutsättningarna har granskats.
Exempel på olika ritningar, som situationsplan, planritning och fasadritning