E-tjänster och blanketter för ansökan och anmälan
Steg 1. Planera ditt projekt
Oftast finns en detaljplan som reglerar hur fastigheten får bebyggas. Du hittar gällande detaljplan för din fastighet om du använder Täbykartan.
Många åtgärder kräver bygglov, och andra kräver anmälan. Vissa åtgärder får utföras utan bygglov eller anmälan.
Vill du genomföra något som förutsätter en ny detaljplan eller ändring av befintlig detaljplan har möjlighet att ansöka om planbesked. Om du är osäker på vad som gäller för din fastighet kan du boka tid med en av våra handläggare.
Steg 2. Ansökan/anmälan
När du tagit reda på om åtgärden kräver bygglov eller anmälan kan du använda någon av e-tjänsterna eller blanketterna på den här sidan för att registrera ditt ärende.
Steg 3. Ditt ärende handläggs
När du skickat in din ansökan/anmälan granskar handläggaren underlaget för att se om det är komplett. På vår hemsida kan du läsa mer om vilket underlag som behövs: Ritningar, handlingar och detaljplaner
Steg 4. Beslut om lov och startbesked
Om förslaget uppfyller gällande krav blir ansökan/anmälan godkänd och du får ett bygglov och/eller startbesked.
I vissa ärenden kan ett tekniskt samråd behövas innan du får ett startbesked. Du får då en kallelse till tekniskt samråd från inspektören i ärendet.
Steg 5. Slutbesked
Oftast behövs ett slutbesked innan byggnadsverket får tas i bruk. Av bygglovet/startbeskedet framgår vilka handlingar du behöver inkomma med för att få slutbesked. Vanligtvis behöver du inkomma med:
- Genomförd och underskriven kontrollplan
- Skriftligt intyg att bygglovet/startbeskedet följts
- Lägeskontroll: Beställning av mättjänst
- Relationshandlingar som redovisar om något ändrats jämfört med bygglovet/startbeskedet