Klagomål på inomhusmiljö
I de flesta fall är det fastighetägaren som är ansvarig för att åtgärda brister i inomhusmiljön. Om du inte får hjälp av din hyresvärd eller bostadsrättsförening har du möjlighet att lämna in ett klagomål till Södra Roslagens miljö- och hälsoskyddskontor (SRMH).
Innan du kontaktar SRMH behöver du själv ha kontaktat din fastighetsägare eller bostadsrättsförening, eller den som orsakar störningen.
De behöver sedan få en viss tid på sig att undersöka problemet och föreslå en åtgärd. Kvarstår problemet kan du kontakta SRMH. Den som orsakar en störning ska göra det som behövs för att undvika olägenheter för omgivningen.
För att SRMH ska kunna handlägga ditt klagomål behöver den störning som du upplever vara pågående eller återkommande. SRMH handlägger inte klagomål på störningar som har pågått tidigare men som har upphört.
Vid befogade klagomål tar SRMH ut en avgift för vår handläggningstid. Avgiften får betalas av den som orsakat störningen.