Koldioxidbudget
Enligt FN:s klimatpanel (ICPP) och klimatforskningen är det mängden växthusgaser i atmosfären som spelar roll för den globala uppvärmningen. Den totala mängd koldioxid som kan släppas ut innan CO2-mängden i atmosfären leder till att den globala uppvärmningen överskrider en viss gräns kallas för koldioxidbudget.
Den globala klodioxidbudgeten kan sedan delas upp i delbudgetar på lands-, kommun- eller individnivå. Ett femtiotal regionala och eller kommunala CO2-budgetar har tagits fram, bland andra i Stockholms län. I Parisavtalet slogs fast att utsläppen av växthusgaser ska begränsas, så att temperaturhöjningar håller sig under två grader, och allra helst begränsas till 1,5 grad.
Hur används en koldioxidbudget?
Koldioxidbudgeten används lite på samma sätt som en ekonomisk budget nämligen för att över tid planera och fördela medel och insatser så att budgeten inte spräcks. Vi behöver minska ”utgifterna”, det vill säga våra koldioxidutsläpp och även skapa en intäktssida i form av åtgärder som minskar koldioxidhalten i atmosfären exempelvis genom trädplantering eller produktion av biokol eller biogas.
Hur fastställs en koldioxidbudget?
Vid framtagande av en koldioxidbudget görs ett antal avvägningar. Man behöver till att börja med bestämma vilka utsläpp som tas med till exempel om endast CO2 ska ingå eller om även andra växthusgaser såsom metan, lustgas inkluderas. Även frågan om utsläppens geografiska avgränsning behöver bestämmas liksom hur utsläppen ska fördelas mellan olika nivåer och territorier. Frågan handlar om bland annat världens totala CO2-utrymme ska fördelas jämt över alla individer eller om vissa områden eller grupper som släppt ut mera historiskt ska ha en snävare budget framöver. Till sist behöver man även bestämma hur budgetutrymmet ska fördelas över tid.
Budgeten uttrycks ofta som en graf över tid med en procentuell minskning per år.
Stockholms läns koldioxidbudget
Stockholms läns koldioxidbudget utgår ifrån utsläppen som uppkommer inom länets geografiska område med tillägg för utsläpp från internationella transporter inklusive internationellt flyg där höghöjdseffekten av utsläppen även inkluderats. Vid fördelning av Sveriges totala utsläpp har historiska utsläpp beaktats. Enligt budgeten ska utsläppen 2020 och framåt följa en utsläppsminskningstakt på 16 % per år så att nära noll uppnås kring år 2040.
En koldioxidbudget för Täby
För Täby kommuns del har en koldioxidbudget beräknats där de internationella transporterna exkluderats. I övrigt utgår Täbys budget från samma antaganden som länets koldioxidbudget. Anledningen till att de internationella transporterna inte inkluderats är att Täbybornas resor särskilt utanför landets gränser inte anses ingå i kommunens rådighet. Enligt Täbys CO2-budgetberäkning har varje Täbybo ca 10 ton CO2 att disponera till dess att utsläppen ska ha minskat till nära noll. Utgående från de årliga utsläppen på ca 1,2 ton per Täbybo (2022) skulle budgeten vara förbrukad på ca 8-9 år om ingen minskning sker.
För att utsläppen ska landa på nära noll år 2040 behöver utsläppen inom Täbys geografiska område minska med ca 14 % per år.
Åtgärder som krävs för att koldioxidbudgeten ska klaras
Att hålla sig inom Täbys koldioxidbudget för det geografiska området är en utmaning då utsläppen behöver reduceras med ca 14 % årligen. Det krävs förändring inom många sektorer i samhället. Det området som idag orsakar störst utsläpp och där det går att nå effekt på kort tid är transportsektorn. Den står för drygt 70 % av CO2-utsläppen av Täbybornas samlade utsläpp inom kommunens gränser (ca 100 000 ton CO2 per år). Utsläppens fördelning på olika samhällssektorer visas i diagrammet nedan.
Bara genom att byta ut fossildrivna resor och transporter mot förnybara (gång, cykel, kollektivtrafik, eldrivna fordon) kan utsläppen minska med ca 70 000 ton per år. Hur snabbt förändringen kan ske beror på resvanor och teknikutvecklingen inom trafiksektorn. För att klara Täbys koldioxidbudget behöver utsläppen sammantaget minska till nära noll inom ca 9 år.
Den grundläggande tekniska utvecklingen och de ekonomiska incitamenten som styr utvecklingen ligger i stor utsträckning utanför kommunens, invånarnas och de lokala företagens rådighet. Det finns dock många enskilda åtgärder som kan vidtas inom kommunen och av företag och invånare för att snabbt minska den lokala belastningen.
Täby kommun arbetar genom samverkan med företagen i kommunen, med att skapa förutsättningar för invånarna att leva mer hållbart samt genom ett antal åtgärder i den egna organisationen. Nedan anges åtgärder som pågår för att klara Täbys koldioxidbudget.
- Effektivisering av transportsektorn genom elektrifiering och förändrade resmönster (potentiell minskning ca 70 000 ton CO2/år)
- Hyggesfritt skogsbruk i kommunägd skog (minskning ca 3000 ton CO2/år)
- Tillsyn av företag för att minska utsläpp av köldmedier och CO2 (minskningspotential ca 13 000 ton CO2/år)
- Konvertering till 100 % fossilfri all uppvärmning (minskning ca 4000 ton CO2/år)
- Ökat återbruk och minskade avfallsmängder (potential ca 3000 ton CO2/år)
- Kravställning vid upphandling av entreprenader (potential ca 7000 ton CO2/år)