Elevhälsa i grundskola
I Täby är skolläkare, skolsköterskor, skolpsykologer och skolkuratorer centralt anställda med arbetsplats på de kommunala grundskolorna. De ingår i skolornas elevhälsoteam (EHT) tillsammans med specialpedagog/speciallärare, studie- och yrkesvägledare och skolledning.
Kontakta oss
Ställ din fråga via webben
De tillför medicinsk, psykologisk och psykosocial kompetens i skolornas systematiska kvalitetsarbete och samarbetar med den pedagogiska personalen. De kommunala skolorna i Täby arbetar främst hälsofrämjande och förebyggande för att stödja elevernas utveckling mot utbildningens mål.
Läs mer om elevhälsoarbete på Skolverket och Specialpedagogiska myndigheten (SPSM).
Skolsköterskans hälsofrämjande och förebyggande arbete sker framför allt genom regelbundna hälsosamtal med dig som elev. Vid skolstart tar elevhälsans medicinska insats (EMI) över ansvaret för att följa barnens hälsoutveckling från barnhälsovården (BHV). I Täby erbjuds besök till skolsköterskan i åk 1, 4, 6, 8 och i åk 1 på gymnasiet, samt vaccinationer i enlighet med det svenska barnvaccinationsprogrammet.
Du som elev kan även själv söka upp skolsköterskan på din skola om det är något du undrar över eller vill prata om.
Skolpsykologer i Täby arbetar på 2-3 skolor beroende på hur många elever och vilka årskurser skolan har. De stöttar ofta pedagoger i deras sätt att möta och skapa tillgängliga lärmiljöer för enskilda elever, grupper eller klasser genom utbildningar, handledningar och konsultationer. På individnivå kan skolpsykologen göra bedömningar och utredningar för att upptäcka psykologiska eller inlärningsmässiga hinder och utifrån det föreslå anpassningar och åtgärder.
När skolsköterskan eller psykologen har elevkontakt på individnivå, sker arbetet enligt Hälso- och sjukvårdslagen och patientjournal förs. I det individuellt inriktade arbetet har elevhälsan ett särskilt ansvar för att undanröja hinder för den enskilda elevens lärande och utveckling.
Skolkurator arbetar för att elever ska må bra och känna sig trygga i skolan så att de fullt ut kan delta och ta till sig av utbildningen. Det innebär t.ex. systematiskt trygghetsskapande arbete och insatser för att motverka kränkningar och diskriminering. I Täby samarbetar skolkuratorerna med mentorer och lärare med gemensamma metoder för att utveckla elevernas sociala färdigheter och stärka likvärdigheten i Täby.
Du som är elev eller förälder är välkommen att vända dig till skolans kurator om du behöver stöd eller vägledning.
Stöd att nå målen
Om en elev inte når målen i skolan, har skolan ett ansvar att utreda och förstå vad det kan bero på och hur eleven kan få hjälp. Alla i EHT bidrar, tillsammans med skolans övriga personal, i det arbetet utifrån sin specifika kompetens. En elev kan behöva extra anpassningar eller särskilt stöd, även om hen når målen i nuläget.