Tillgängligt lärande
I Täbys kommunala skolor ska alla elever ha möjlighet att nå sin fulla potential. Därför behöver lärandet vara tillgängligt för alla.
Elevernas individuella förutsättningar och behov skiljer sig åt och det som är nödvändiga förbättringar för några blir ofta förbättringar för alla elever. Fokus för arbetet ligger på att utveckla den fysiska, sociala och pedagogiska miljön i skolorna, med huvudfokus både på elever i behov av särskilt stöd och elever med särbegåvning.
De olika perspektiven på tillgänglighet rymmer allt ifrån den fysiska miljön i klassrummet till nya digitala verktyg och olika metoder och sätt att involvera eleverna i planering och bedömning av skolarbetet. Det kan även handla om det sociala sammanhanget för eleven och bygger på en fördjupad kunskap och förståelse för individens behov.
Strategi för tillgängligt lärande
Sedan 2014 har Täby kommun arbetat långsiktigt och strategiskt med att öka det tillgängliga lärandet i de kommunala skolorna. Utöver långsiktighet är bärande delar också ett kontinuerligt systematiskt kvalitetsarbete, att arbeta på en vetenskaplig grund samt fokus på fysisk, social och pedagogisk tillgänglighet.
Det tillgängliga lärandet i de kommunala skolorna
Långsiktighet
Långsiktigheten innebär att fokus på tillgängligt lärande genomsyrar allt inom skolan. Det avspeglar sig i att de politiska målen fokuserar på kärnan i verksamheten och är enhetliga över längre tidsperioder. Det gäller även de strategier som finns i verksamhetsplaneringen både centralt i kommunen och på varje enskild skola. Snabba tillfälliga nycker hålls konsekvent utanför. Uthålligheten är en avgörande framgångsfaktor.
Systematiskt kvalitetsarbete och stödstrukturer
Skolorna arbetar systematiskt med kvalitetsarbetet där planering, genomförande och analyser också genomsyras av fokus på tillgängligt och inkluderande lärande.
Nyckelfunktioner som skolledare, specialpedagoger, speciallärare, elevhälsa och förstelärare har en gemensam syn på tillgängligt lärande och arbetar utifrån detta perspektiv. På det sättet kan nyckelfunktionerna ge stöd till övriga medarbetare, till exempel via handledning och kollegialt lärande. Stödstrukturerna är gemensamma för alla kommunala skolor och finns för all skolpersonal.
Vetenskaplig grund och forskning
All personal får kontinuerlig kompetensutveckling. Sedan 2016 finns Täby akademi för pedagogisk professionsutveckling, som svarar för kompetensutveckling för alla medarbetare inom utbildningsområdet. All kompetensutvecklingen relaterar till tillgängligt lärande och skräddarsys för de behov som identifieras på gemensam nivå i Täby kommun, på respektive förskola och skola, inom speciella yrkesgrupper och lärarkategorier och hos varje medarbetare enskilt.
Täby kommun samverkar med Harvard Graduate School of Education som är världsledande inom ämnesområdet. Samarbetet bygger på kompetensutveckling där skolledare och pedagoger studerar vid Harvard, både på plats och genom att professorer från Harvard kommer till Täby för föreläsningar och workshops.
Fysiskt, socialt och pedagogiskt fokus
Tillgänglighet ska gå igen i den fysiska, sociala och pedagogiska miljön. Det som är nödvändiga anpassningar för vissa visar sig ofta underlätta för alla.
Exempel på fysisk tillgänglighet kan vara skärmar i klassrummet, hörselslinga och digitala läromedel.
En inkluderande social miljö kan innebära att känna sig hemmahörande, jobba med värdegrund, skapa trygghet eller att tydliggöra att olikhet är bra.
Den pedagogiska miljön innefattar bland annat stöd för olika sätt att lära och individuellt anpassad undervisning utifrån kunskap om individens behov.
Uppföljning och resultat
Alla åtgärder utvärderas och följs upp centralt och på skolorna. Elever och föräldrar svarar årligen på olika enkätundersökningar.
På tio år har meritvärdet för niorna ökat med 50 poäng och andelen elever i nian med godkända betyg i alla ämnen har ökat från 81 procent till nästan 94 procent. Den största ökningen har skett sedan 2016.