På vissa platser i Täby finns problem med nedskräpning på gator och torg samt runt återvinningsstationer. Det sker även dumpning av avfall i naturområden. Under hösten 2025 har idrottsföreningar möjlighet att engagera sig i att plocka skräp i avgränsade områden för att öka trivseln och tryggheten.

Bidrag

Vid varje städtillfälle deltar minst två vuxna personer och 10 barn under minst fyra timmar. För ett städtillfälle utgår ett bidrag om 2 500 kr.

Maximalt bidrag är 10 000 kr (fyra tillfällen).

Period för skräpplockning

Varje förening kan boka max fyra tillfällen under vecka 36–44. Städningen kan genomföras på valfri dag under den vecka som har tilldelats.

Ansökan

Vi tar emot ansökningar mellan 1 maj - 20 juni. Först till kvarn gäller.

Ansök om städtillfälle

Så går städningen till

Föreningar som har fått tilldelad vecka/period för städning:

  1. Inför städningen får föreningen information via mejl.
  2. Soppåsar, handskar och karta över området som ska städas hämtas ut i kommunhusets reception enligt överenskommen tid.
  3. Soppåsar samlas på den angivna upphämtningsplatsen på kartan. Skrymmande föremål lämnas på upphämtningsplatsen alternativt anmäls via Täby kommuns felanmälan via webb eller app.
  4. Efter städningen fyller laget/träningsgruppen i en städrapport. Ifylld rapport skickas till sandra.edlund@taby.se.
  5. Bidrag betalas ut inom två veckor efter genomförd städning.

Åldersanpassade städuppdrag

För alla uppdrag krävs minst en ansvarig person som är över 18 år. Lägst ålder för att delta är 7 år. Beroende på vilket område som ska städas kan vi av säkerhetsskäl behöva anpassa åldern på deltagarna. Yngre deltagare kan exempelvis städa en strand, medan skräpplockning vid vägkanter kräver att deltagare fyllt 18 år.