Visselblåsarfunktion
Täby kommun har en kanal för anonym rapportering av missförhållanden i kommunens verksamheter, en så kallad visselblåsarfunktion. Den kan anställda, arbetssökande och andra som arbetar för Täby kommun använda då det inte är möjligt att hantera frågan öppet inom organisationen.
Vem kan rapportera?
Visselblåsarfunktionen är ett digitalt formulär där anställda, arbetssökande och andra som arbetar för Täby kommun kan rapportera in information om misstänkta missförhållanden i kommunens verksamheter. Informationen kan lämnas anonymt. Uppgifter om visselblåsarens identitet omfattas annars av sekretess.
Visselblåsarfunktionen – rapportera in missförhållanden
Eftersom funktionen endast är till för att rapportera in missförhållanden som man har fått del av i ett arbetsrelaterat sammanhang ska invånare, anhöriga, brukare, vårdnadshavare och förtroendevalda istället använda kommunens övriga kontaktvägar.
När kan visselblåsarfunktionen användas?
Visselblåsarfunktionen kan användas om du misstänker missförhållanden i kommunens verksamheter och som det finns ett allmänintresse av att det kommer fram. Du behöver inte ha konkreta bevis men det måste finnas en grund för din misstanke.
Missförhållanden kan handla om saker som är olagliga, oetiska eller olämpliga, till exempel:
- Ekonomisk brottslighet såsom givande och tagande av muta, bedrägeri, stöld eller bokföringsbrott.
- Allvarliga åsidosättanden av lagen om offentlig upphandling, av miljölagstiftning, av arbetsmiljölagen eller av annan lag.
- Uppförande som inte är i linje med kommunens policys eller riktlinjer som är av allmänintresse.
När ska visselblåsarfunktionen inte användas?
Rapportering av personliga ärenden som uteslutande påverkar dig eller din egen arbetssituation ska hanteras i dialog med din chef. Det kan vara konflikter mellan dig och en annan arbetstagare, missnöje med arbetsuppgifter, lönesättning, m.m.
Skydd för dig som rapporterar
Du som är anställd av Täby kommun, är arbetssökande eller på annat sätt arbetar för kommunen som volontär, praktikant, konsult och leverantör omfattas av skydd när du lämnar information via visselblåsarfunktionen. Skyddet är reglerat enligt lag (2021:890) om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden.
Invånare, anhöriga, brukare, vårdnadshavare och förtroendevalda omfattas inte av lagens skydd om de använder funktionen.
Skyddet innebär att du inte får hållas ansvarig för att ha rapporterat information som omfattas av tystnadsplikt, under förutsättning att du hade skälig anledning att anta att rapporteringen av informationen var nödvändig för att avslöja missförhållandet.
Du får däremot inte bryta mot så kallad kvalificerad tystnadsplikt som enligt offentlighets- och sekretesslagen begränsar rätten att meddela och offentliggöra uppgifter, till exempel uppgifter om enskildas personliga och ekonomiska förhållanden. Du får inte heller lämna ut handlingar som innehåller sekretessbelagda uppgifter.
Skyddet innebär också att kommunen inte får vidta hindrande åtgärder eller repressalier till följd av rapporteringen. Det skyddet gäller också för personer som bistår dig vid rapporteringen, anhöriga och företag som du äger eller arbetar för.
Du omfattas inte av skyddet om du avsiktligt och medvetet rapporterar felaktig eller vilseledande information eller om du kommit över uppgifterna genom att göra dig skyldig till brott, till exempel dataintrång.
Så skyddas dina uppgifter
När du använder visselblåsarfunktionen kommunicerar du anonymt. Alla meddelanden är krypterade. För att säkerställa anonymiteten sparas inte IP-adresser eller annan metadata (dvs. data som kan härledas till personen som rapporterat).
Om du istället tar direktkontakt med kommunens dataskyddsombud, rapporteras informationen in i visselblåsarfunktionen i efterhand. Oavsett vilket alternativ du väljer kommer informationen du ger hanteras konfidentiellt.
Uppgifter som exempelvis kan avslöja identiteten på den som skickat in rapporten omfattas av sekretess. Inkomna rapporter är att se som allmänna handlingar som kan begäras ut, men en sekretessprövning sker vid varje begäran om utlämnade.
Mer information om sekretess
Vill du veta mer om sekretess kan du ta del av informationen som finns skriven i offentlighets- och sekretesslagen (2009:400), 17 kap. 3 b § och 32 kap. 3 b §.
Hur hanteras rapporterna?
I visselblåsarfunktionen ingår kommunens dataskyddsombud, trygghets- och säkerhetschef samt personalchef. De ansvarar gemensamt för att bedöma inkomna rapporter och besluta hur ärenden ska hanteras vidare. Vid behov ersätts eller kompletteras dessa roller.
- Du får en bekräftelse på att din rapport har inkommit inom sju dagar.
- Sedan sker en bedömning av inkommen rapport.
Rapporter som inte ligger inom visselblåsarfunktionens uppdrag lämnas över till berörd verksamhet för kännedom och för att ta ställning till eventuella åtgärder.
De rapporter som ska utredas vidare skickas till en extern part.
- Du får återkoppling i ärendet inom tre månader.
Kontakt
Har du frågor om visselblåsarfunktionen, hur rapportera hanteras och lagras eller har andra funderingar? Vänligen kontakta kommunens dataskyddsombud via Kontaktcenter.