Om samordnad individuell plan, SIP
En samordnad individuell plan (SIP) ska enligt lag tas fram när en person har behov av olika insatser som behöver samordnas från minst två huvudmän. Det kan vara flera verksamheter som till exempel socialtjänsten, skolan och hälso- och sjukvården.
I både socialtjänstlagen 2 kap 7§ (SoL) och i hälso- och sjukvårdslagen 16 kap 4§ (HSL), finns en bestämmelse om samverkan enligt SIP. Planen kan upprättas först när den enskilde har gett sitt samtycke. Barnkonventionen ligger också till grund för SIP. Särskilt i artiklarna 2, 3, 6 och 12.
Syfte med SIP
Syftet med en SIP är att identifiera vilka behov som finns och samordna de olika insatserna mellan verksamheterna/huvudmännen så att omsorgskedjan struktureras, förbättras och upplevs som följsam av barnet/ungdomen och vårdnadshavaren. Syftet är också att ge den enskilde inflytande och möjlighet att vara delaktig i planeringen och genomförandet av sin egen vård och omsorg. De olika insatserna ska sammanfattas i en plan som ska ge överblick och alltid utgå från den centrala frågan ”Vad är viktigt för dig?”.
Vem som initierar en SIP
Bestämmelsen om en SIP gäller alla kommun- och regionfinansierade verksamheter. Det är enligt lag professionella inom socialtjänst och hälso- och sjukvård som har en skyldighet att informera om och sammankalla till SIP när behov upptäcks.
I Täby kommun kan även rektor och elevhälsa inom skolan initiera en SIP. Den enskilde eller personens närstående kan också själva framföra önskemål om SIP.
Enligt socialtjänstlagen, hälso- och sjukvårdslagen och samverkansöverenskommelse mellan kommunen och Region Stockholm ska arbetet med en samordnad individuell plan (SIP) påbörjas utan dröjsmål. Likaså gäller att part som kallas av annan part inom två dygn ska bekräfta kallelsen.