Övergång från förskola till skola – mallar och stöd
Du som arbetar i förskolan och skolan har tillsammans med vårdnadshavarna en viktig roll när barn ska börja skolan. I Täby kommun finns en gemensam plan som ska göra övergången mellan förskola och skola trygg för alla barn.
Kontakta oss
Ställ din fråga via webben
Planen är ett stöd för dig som arbetar i en förskola eller skola i Täby kommun. Den innehåller en beskrivning av vilka steg ni kan strukturera varje övergång kring, förslag på ansvarsfördelning och mallar för samtal. Den innehåller också hjälp för att anpassa övergången för barn med behov av särskilt stöd.
Tre steg inför övergång till skola
För att övergången från förskola till skola ska bli så bra som möjligt, utgå från dessa tre steg. Du kan läsa mer om instruktioner för hur varje steg kan genomföras, ansvarsfördelning och mallar genom att klicka på varje steg.
Förskolan bjuder in vårdnadshavare och barnet till ett förberedande samtal om att börja skolan. Genomför gärna samtalet efter att vårdnadshavarna har fått besked om skolplacering, till exempel i mars.
Detta kan ni prata om
Förbered vad ni pratar om när barnet är med och vad som bara diskuteras med vårdnadshavare. Barnet kan delta i samtalet en stund, medan en del av samtalet kan vara bara med vårdnadshavare.
Med barnet: Prata om barnets tid på förskolan, vad det har lärt sig, hur barnet känner inför att börja skolan, förväntningar, finns det något som oroar etc.
Med vårdnadshavare: Om det finns särskild anledning - fråga vårdnadshavarna om viss information får överlämnas till skolan. Informationen ska vara skriftligt dokumenterad, gälla specifik information och undertecknas av vårdnadshavarna.
Så anpassar du för barn med behov av särskilt stöd
Vårdnadshavarna får gärna fylla i dokumentet ” Förskola till förskoleklass – dokumentation vid överlämningssamtal” som sedan överlämnas till skolan. Förskolan delar även annan dokumentation som tidigare upprättats av förskolan, som till exempel handlingsplan, pedagogisk kartläggning. Dessa kan lämnas över vid överlämningssamtalet.
Förskolan bjuder in skola, vårdnadshavare och barn till ett gemensamt överlämningssamtal. Förskolan ansvarar för att vara sammankallande, eftersom skolan inte har någon möjlighet att se i skolvalssystemet vilken förskola barnet går på. Genomför överlämningssamtalet förslagsvis under mars eller april.
Den som deltar från skolan kan vara klassföreståndare och/eller speciallärare och/eller representant från fritidshemmet.
Detta kan ni prata om
Prata om barnets förväntningar på att börja skolan. Upprätta ett skriftligt underlag och dokumentera under samtalet. Vid mötets slut, undertecknar vårdnadshavarna och dokumentet lämnas till skolan.
Det här tycker barnet är viktigt att prata om: Intressen, vad är roligt att göra på förskolan, vad är svårt, känslor/tankar inför att börja skolan, känns någonting extra roligt, är det något som oroar, känner barnet någon på skolan osv.
Det här tycker vårdnadshavarna är viktigt att prata om: Allergier, språk som talas hemma, känslor/tankar inför att barnet ska börja i skolan, är det något som oroar, vad barnet behöver för att få en så bra start i skolan som möjligt osv.
Vad skolan tycker är viktigt att veta: Eventuellt modersmål, om det finns behov av tolk, barnets ADL (aktiviteter i det dagliga livet som t ex matsituationer, toalettbesök, av och påklädning). Om det finns situationer som är utmanande för barnet och finns det bra knep som kan hjälpa barnet i dessa situationer (t ex börja klä på sig lite före de andra, sitta vid en vuxen i samlingen), barnets samspel med andra, hur fungerar barnet i grupp och med kompisar, barnets förmåga att följa rutiner och instruktioner osv.
Förskolan kan även överlämna generell information till skolan som beskriver vad hela gruppen arbetat med inom olika områden som exempelvis svenska, matematik, normer och värden.
Skolan bjuder in barn och vårdnadshavare till att besöka skolan. Syftet med besöket är att barnet ska få möjlighet att bekanta sig med skolmiljön och träffa skolans personal. Besöket kan till exempel vara under öppet hus för blivande förskoleklasselever och deras vårdnadshavare. Planera gärna in skolbesöket under april eller maj.
Utflykter till skolgården eller fritidshemmet
Om det finns möjlighet, kan förskolan kan göra utflykter till skolgården och/eller besöka fritidshemmet under vårterminen, för att hjälpa barnen som ska börja skolan att bekanta sig med dessa miljöer.
Så anpassar du för barn med behov av särskilt stöd
Planen anpassas individuellt i samarbete med vårdnadshavarna.
Mallar och stöd
Läroplanen om samverkan
I läroplan för förskolan (Lpfö 18) och läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 22) framgår att förskolan och skolan ska samverka på ett förtroendefullt sätt för att stödja barnens och elevernas utveckling och lärande i ett långsiktigt perspektiv.
Inför övergångar ska de berörda skolformerna och fritidshemmet utbyta kunskaper, erfarenheter och information om innehållet i utbildningen för att skapa sammanhang, kontinuitet och progression i barnens och elevernas utveckling och lärande.
Det ska även finnas samarbetsformer som syftar till att förbereda barnen, eleverna och deras vårdnadshavare inför övergångar.
Kontakt vid frågor
Om du har frågor om Täbys plan eller övergången, är du alltid välkommen att höra av dig till tillsynforskola@taby.se