Elever i behov av särskilt stöd
På denna sida finns stödmaterial och en mall för utredning av elevers behov av särskilt stöd.
Utredning av elevs behov av särskilt stöd
Om det befaras att en elev inte kommer att nå de kunskapskrav som minst ska uppnås eller de kravnivåer som gäller, trots att eleven fått stöd genom extra anpassningar, ska detta anmälas till rektor. Rektor ska se till att behovet av särskilt stöd skyndsamt utreds. Behovet av särskilt stöd ska även utredas om eleven uppvisar andra svårigheter i skolsituationen samt om det finns särskilda skäl att anta att extra anpassningar inte skulle vara tillräckliga (Skollagen, 3 kap 7§).
Syftet med utredningen är att skolan ska få tillräckligt med underlag för att förstå varför eleven har svårigheter i skolsituationen och vilka elevens behov av stöd är (Allmänna råden, Skolverket, 2014). När utredningen är klar ska det framgå om eleven är i behov av särskilt stöd eller om behovet kan mötas på annat sätt (till exempel reviderade extra anpassningar eller omorganisation). En utredning av en elevs behov av särskilt stöd bör innehålla en kartläggning och en pedagogisk bedömning.
Som ett stöd i ovanstående har Täby kommun tagit fram en mall och ett stödmaterial för utredning av en elevs behov av särskilt stöd. I stödmaterialet finns generell information kring utredningar samt stödfrågor och exempeltexter kopplade till varje rubrik i mallen.
Arbete med åtgärdsprogram
Täby kommun har tagit fram ett stödmaterial för arbetet med åtgärdsprogram. I stödmaterialet finns generell information om bland annat sekretess, samverkan med vårdnadshavare och elev samt rätten att överklaga. Utöver detta finns även exempel på formuleringar kring elevens behov samt exempel på konkreta och utvärderingsbara åtgärder. Därefter följer information om uppföljning, utvärdering och ett förtydligande schema över hela arbetsgången.