Inköp och upphandling
Här hittar du information om planerade och annonserade upphandlingar. Du kan också lära dig mer om hur kommunen arbetar med inköp och upphandling och få tips som underlättar för dig när du ska lämna anbud.
Inköpsprocessen
Kommunens inköpsprocess är uppdelad i tre delprocesser; Förbereda, Upphandla och Realisera.
Förbereda: Genomföra förbättringsarbete
Genom att förbereda inför kommande upphandlingar och planera, kartlägga och analysera behovet och marknaden i god tid, kan inköp användas som ett strategiskt verktyg för kommunen. Ett strategiskt inköpsarbete som tar hänsyn till förutsättningar i såväl omvärld som leverantörsmarknad, bidrar till att Täby kommun utvecklar sina verksamheter.
Upphandla: Upphandlingsprocess
Kommunens upphandlingsprocess ska säkerställa att kommunens upphandlingar genomförs affärsmässigt, rättssäkert och att Täby kommuns verksamheter får sitt behov av varor och tjänster tillgodosett.
Realisera: Avtalsuppföljning
Kommunen arbetar med avtalsuppföljning för att säkerställa att kommunen får varor och tjänster till avtalad kvalitet och pris.
Hur får jag information om annonserade upphandlingar?
Täby kommun använder upphandlingsverktyget e-Avrop för att annonsera upphandlingar och skicka ut marknadsanalyser. Du som vill få information om kommunens upphandlingar kan lägga in en bevakning, genom att i e-Avrop prenumerera på Common Procurement Vocabulary (CPV).
CPV-koder är ett klassificeringssystem för offentlig upphandling. Genom att bevaka CPV-koder inom de områden som ditt företag verkar i får du aktuell information om upphandlingar. Du kan också lämna en förfrågan genom kommunens upphandlingsverktyg, i en så kallad Request for information (RFI).
Annonserade upphandlingar, e-avrop.com
Leverantörer, info.e-avrop.com
Ett annat tips är att anmäla dig till nyhetsbrevet Näringslivsnytt för att få information om kommande näringslivsträffar och upphandlingsseminarier.
Prenumerera på näringslivsnytt
Hur kommer jag i kontakt med en upphandlare?
På kommunens näringslivsträffar kan du träffa representanter från inköpsenheten. Ett par gånger per år kan du delta på upphandlingsseminarier med olika teman och träffa våra upphandlare. Välkommen att kontakta upphandlingen@taby.se om du vill tipsa om ett ämne som du vill att vi tar upp.
Du kan också ha dialog med upphandlare inför en specifik upphandling. Exempelvis kan du lämna en förfrågan genom kommunens upphandlingsverktyg i en så kallad Request for information (RFI). Genom att prenumerera på CPV-koder får du information om när dialog efterfrågas inom de områden som ditt företag verkar i.