Att vara leverantör till Täby kommun
Täby kommun är en av de kommuner i Sverige som köper störst andel av sin verksamhet från privata företag. Vill du som företagare vara med i någon av våra upphandlingar? Här kan du få mer information om olika sätt att ingå avtal.
Varje år köper Täby kommun varor och tjänster för drygt 2 miljarder kronor. Vi upphandlar regelbundet varor, tjänster och byggentreprenader. Vi hoppas att du och ditt företag vill vara med och utveckla kommunen genom att delta i någon av våra upphandlingar.
Annonserade och planerade upphandlingar
Olika sätt att få affären
Kommunen kan köpa varor, tjänster och byggentreprenader på flera olika sätt. Vilket sätt som är lämpligast beslutas inför en upphandling. Detta innebär att förutsättningar och villkor för en affär kan skilja sig åt. Nedan finns kort information om de vanligaste sätten som kommunen ingår avtal.
Direktupphandling
En direktupphandling är en upphandling utan formkrav. Detta gör en direktupphandling till en enkel process utan krav på annonsering eller anbud i en viss form. En direktupphandling har en fastställd beloppsgräns och om värdet av inköpet inte överstiger denna gräns får kommunen göra en direktupphandling.
I de fall då Täby kommun annonserar direktupphandlingar hittar du dem under annonserade upphandlingar.
Ramavtal
Ett ramavtal är ett avtal som bestämmer villkoren för kontrakt som tilldelas någon gång under ramavtalets giltighetstid och reglerar ett specifikt behov.
Ramavtal är en bra avtalsform när det finns återkommande behov av liknande vara, tjänst eller byggentreprenad hos flera olika beställare i kommunen, men då tidpunkten för leverans inte går att förutse. Detaljerade krav på när, var och hur leverans ska ske regleras i kontraktet i samband med avrop.
Om du är intresserad av att bli ramavtalsleverantör till kommunen, ta en titt på våra annonserade upphandlingar för mer information.
Kontrakt
Medan ett ramavtal inte per automatik innebär att kommunen beställer något, innebär tecknande av ett kontrakt att kommunen åtar sig att beställa det som upphandlats.
Upphandlingar av kontrakt återfinns under kommunens annonserade upphandlingar.
Koncession
Koncession är ett kontrakt. Koncession är antingen en tjänstekoncession eller en byggkoncession. Det som skiljer ett koncessionsavtal från ett vanligt kontrakt är att ersättningen för arbetet eller tjänsten utgörs antingen av enbart rätten att utnyttja föremålet för koncessionen, eller dels en sådan rätt, dels betalning. För att ett kontrakt ska ses som en koncession ska verksamhetsrisken övertas av leverantören.
Dynamiska inköpssystem (DIS)
Ett dynamiskt inköpssystem är en elektronisk metod för att upphandla varor och tjänster enligt lagen om offentlig upphandling. Metoden påminner om en ramavtalsupphandling men systemet är öppet för nya leverantörer under hela giltighetstiden och antalet leverantörer får inte begränsas. Fördelen med ett dynamiskt inköpssystem för dig som leverantör, är att det går att ansluta sig till systemet när som helst och du avgör vilka förfrågningar du vill svara på.
I Täby kommun används dynamiska inköpssystem för exempelvis tekniska konsulter och bostad för barn, ungdomar och vuxna inom LSS. Processen för ett dynamiskt inköpssystem är indelad i två steg:
Steg 1
Leverantörskvalificering
- Täby kommun utvärderar leverantörer utifrån satta kvalificeringskrav. Leverantören godkänns/godkänns inte för deltagande i systemet.
Steg 2
Inbjudan till att lämna anbud
- Godkända leverantörer får möljighet att lämna anbud på specifik förfrågan.
I kommunens upphandlingssystem e-Avrop kan du få mer information och ansöka om att bli leverantör i systemen.
Dynamiskt inköpssystem för tekniska konsulter, e-avrop.com
Dynamiskt inköpssystem för bostad för barn, ungdomar och vuxna inom LSS, e-avrop.com
Auktorisationssystem
Ett auktorisationssystem innebär att alla leverantörer som uppfyller de krav som ställs av kommunen får möjlighet att vara med i systemet. Därefter är det upp till användaren att välja vilken leverantör som ska få leverera tjänsten.
I Täby kommun används auktorisationssystem för vuxenutbildning och fastighetsnära insamling av förpackningsmaterial.
Vill du bli leverantör i någon av kommunens auktorisationssystem, sök:
Insamling av förpackningsmaterial, e-avrop.com
Valfrihetssystem
Ett valfrihetssystem innebär att kommunen kan sluta avtal med flera leverantörer för att utföra en tjänst. Kommunen överlåter därefter till kommuninvånaren att själv välja vilken leverantör den vill använda sig av.
Täby kommun har valfrihetssystem inom hemtjänst, ledsagarservice, avlösarservice, boendestöd, familjerådgivning, daglig verksamhet, korttidsvistelse, korttidstillsyn, dagverksamhet, boende med särskild service (för barn och ungdomar) och vård- och omsorgsboende.
Samordnad upphandling
Kommunen samordnar sina upphandlingar när så är lämpligt. Samordningen ska vara effektiv och ge kommunen mervärde i form av resurseffektivitet eller stordriftsfördelar där resurser delas och koordineras mellan organisationer. Detta innebär att Täby kommun inte genomför upphandling av alla våra behov, utan vissa ramavtal upphandlas av en inköpscentral eller en annan kommun.
Den nationella inköpscentralen Adda genomför upphandlingar på nationell nivå, där det är möjligt för kommunen att ansluta sig.
E-handel
Täby kommun använder systemverktyget Proceedo för e-handel. Kommunen strävar efter att ansluta så många leverantörer som möjligt för att underlätta för våra verksamheter att göra beställningar på kommunens upphandlade avtal.
Om krav ställs i upphandlingen på att leverantören ska kunna tillhandahålla sina varor och tjänster via e-handel, ska en anslutning till kommunens e-handelssystem ske så snart som möjligt efter att avtal tecknats (om inte annat överenskommits).
Vilken e-handelslösning, format och hur det ska implementeras bestäms i samråd mellan Täby kommun och leverantören.
Har du frågor kring e-handel är du välkommen att kontakta oss på upphandlingen@taby.se.
Fakturor till och från Täby kommun
Mer information om att ta emot eller skicka faktura till Täby kommun.