Språkutveckling i fokus för Täbys förskolor

15 januari 2025, kl. 12:37 - Förskola & skola

Täby kommun har nyligen avslutat en utbildning för medarbetare, handledare och rektorer i förskolan. Utbildningen har stärkt både medarbetarna och barnens möjligheter till språkutveckling – och nu fortsätter arbetet ute i verksamheterna.

Ett tjugotal medarbetare, handledare och rektorer från både kommunala och fristående förskolor deltog i utbildningen som är en del av en satsning finansierad av Skolverket. Deltagarna har under flertalet träffar getts verktyg och kunskaper för att arbeta språkutvecklande i sina verksamheter.

– Förskolan är en oerhört viktig plats för barnens språkutveckling. Genom att stötta både kommunala och fristående verksamheter har rektorer och handledare fått verktyg för att fortsätta det här viktiga arbetet, säger Henrik Mattisson, stabschef för utbildning på Täby kommun.

Utbildningen startade i augusti och avslutades i januari. Under hösten har deltagarna träffats regelbundet för att fördjupa sig i ämnen som språk, läroplanen och kommunikationen mellan barn, kollegor och vårdnadshavare.

– Jag lärde mig mer om språket, men inte bara språket. Jag lärde mig mer om svensk kultur och från alla som varit på kursen, svarar Barbara Malesevic, en av kursdeltagarna, på frågan om vad utbildningen betytt för henne.

Även förskolans läroplan och arbetslagens samarbeten har fått större fokus genom utbildningen.

– Jag har lärt mig om läroplanen och om kommunikation med arbetslaget, barnen och vårdnadshavarna, säger kursdeltagaren Feben Brhane.

Fortsatt arbete ute i förskolorna

Satsningen är unik för Täby, eftersom både kommunala och fristående verksamheter har deltagit och samordnats. Nu fortsätter det viktiga arbetet i verksamheterna, där rektorer och handledare är redo att implementera sina nya kunskaper – och förskolorna har redan börjat omsätta utbildningens lärdomar i praktiken.

– Vi har fått flera insikter om hur vi kan arbeta vidare. Till exempel har vi börjat ta fram en språkpolicy som ska vara ett levande dokument. Vi har också tillsatt en grupp med mentorer för språk och kommunikation för att fortsätta det språkutvecklande arbetet, berättar Madeleine Kjellstrand, rektor på Hägerneholms och Trädgårdsstadens förskolor.