Så här jobbar Täby kommun för att följa upp kvaliteten i äldreomsorgen

20 mars 2025, kl. 16:19 - Omsorg & stöd

En person klappar en person på axeln
Att följa upp kvaliteten inom hemtjänst och äldreboenden är betydelsefullt för att säkerställa att Täbyborna får den omsorg de ska ha. Genom systematisk uppföljning av utförarna samt kontroll vid nyansökningar med fokus på samverkan och dialog är målet att säkra kvaliteten.

I Täby kommun finns 13 äldreboenden. Tre drivs i kommunal regi och tio drivs av privata utförare. Det finns åtta privata hemtjänstutförare. Alla verksamheter följs upp systematiskt.

Så här går uppföljningen till

Individuppföljningar

Uppföljningar på individnivå görs regelbundet av biståndshandläggare och boendesamordnare. Vid individuella möten frågar de om trivsel, trygghet, mat, tillgänglighet, bemötande, aktiviteter med mera. I det löpande arbetet fångar de också upp sådant som inte fungerar hos utförarna och sammanställer detta.

Efterlevandesamtal

Det görs efterlevandesamtal med anhöriga till personer som gått bort på ett äldreboende. Syftet är att fånga upp anhörigas helhetsupplevelse av verksamheten samt hur upplevelsen av deras närståendes sista tid har varit. Det handlar bland annat om hur anhöriga har upplevt personal, bemötande och omsorg.

Avtalsuppföljning

Varje år gör avtalsansvarig avtalsuppföljning av alla utförare av hemtjänst och äldreboende. Det görs bland annat genom sammanställning av individuppföljningarna, sammanställning av avvikelser, kvantitativ analys och resultat av Socialstyrelsens brukarundersökning (se nedan). Syftet är att säkerställa att utföraren följer de krav som finns i avtalet och att verksamheten arbetar med systematiskt förbättringsarbete.

Avtalsuppföljning av hälso- och sjukvård

Varje år gör medicinskt ansvarig sjuksköterska MAS en granskning av att hälso- och sjukvården på äldreboenden följer lagar, regler, uppdrag och avtal. Syftet är att säkerställa att den primärkommunala hälso- och sjukvården är av god kvalitet med en god hygienisk standard, tillgodoser patientens behov av trygghet, kontinuitet och säkerhet.

Uppföljning av avvikelser som synpunkter, klagomål, lex Sarah och lex Maria

Löpande följer kommunen upp avvikelser som kommer in från utförare och privatpersoner. Utredning av avvikelser i kommunal omsorg handlar om att identifiera, analysera och åtgärda händelser som avviker från det normala arbetssättet och kan påverka brukarnas säkerhet och kvaliteten på omsorgen. Det är viktig del av kvalitetsarbetet. Baserat på utredningen ska utföraren vidta åtgärder för att förhindra att liknande händelser inträffar igen. Syftet är att lära av händelserna och stärka kvalitet och säkerhet inom omsorgen.

Nyansökningar

När en utförare ansöker om att bedriva äldreomsorg i Täby görs en grundlig kontroll av bland annat ekonomi, kompetens, referenser, lokaler och tillstånd. Dessa kontroller kompletteras med intervju.

Socialstyrelsens brukarundersökning

Varje år gör Socialstyrelsen en brukarundersökning för hemtjänst och äldreboende. Den undersöker kvaliteten på omsorgen och handlar bland annat om bemötande, trygghet, inflytande, sociala aktiviteter, mat och måltider samt helhetsomdöme.

I Täby ligger brukarundersökningen i kombination med indikator från Svenska palliativregistret till grund för en kvalitetspeng som delas ut till äldreboenden som uppnått en viss nivå. Det är en del av Täby kommuns kvalitetsstyrning.