Ansök om äldreomsorg
Täby kommun erbjuder insatser för dig som är äldre och behöver stöd i vardagen.
Kontakta oss
Ställ din fråga via webben
Du behöver ansöka om vissa insatser inom äldreomsorgen. Det gäller trygghetslarm, hemtjänst, dagverksamhet, äldreboende, korttidsboende eller återkommande avlösning. Det är Täby kommuns handläggare som fattar beslut om vilket stöd du erbjuds. Information om de olika insatserna och om avgifter finns i menyn. Information om hur du lämnar synpunkter på en verksamhet finns på taby.se.
Du är alltid välkommen att kontakta oss på Täby kommun så kan vi vägleda dig att hitta det som hjälper just dig.
Så ansöker du – steg för steg:
- För att ansöka tar du kontakt med en biståndshandläggare via kommunens kontaktcenter per telefon eller digitalt via formulär. Du kan också använda e-tjänst för att ansöka om äldreomsorg. Kontaktcenter kan också skicka en pappersblankett till dig om du önskar det.
- Biståndshandläggaren har en dialog med dig och gör en utredning. I de flesta fall behöver biståndshandläggaren träffa dig. Du kan självklart ha med en anhörig vid en träff. Vid enklare ansökningar behövs oftast inget hembesök.
- Du får ett skriftligt beslut på den eller de insatser som bedöms kunna hjälpa dig.
- Handläggaren gör en beställning till utföraren som sedan kontaktar dig för att ta fram en plan för hur och när du ska få den hjälp du fått beslut på. För vissa insatser kan du önska utförare och för andra får du en utförare tilldelad, läs mer vid respektive insats.
Om du har insats och dina behov ändras och du kanske behöver mer, mindre eller annan hjälp ska du kontakta kommunen och en biståndshandläggare återkommer till dig.
Om du inte är nöjd och tycker att beslutet är felaktigt kan du överklaga det.
- Du har tre veckor på dig att skriftligt överklaga från det datum du fick del av beslutet
- Du behöver förklara varför du tycker att beslutet är felaktigt och hur du vill att det ska ändras
- Du ska ange att Förvaltningsrätten i Stockholm är mottagare av din överklagan, men du ska ändå skicka överklagan till Täby kommun
- Om ditt överklagande har kommit in i rätt tid kommer kommunen skicka det vidare till Förvaltningsrätten i Stockholm för vidare prövning
- Om du behöver hjälp med att skriva en överklagan kan du kontakta din handläggare
Skicka överklagan till:
Täby kommun
Social omsorg
183 80 Täby
I överklagan behöver du ange vilket beslut som överklagas och varför. Om ditt överklagande har kommit in i rätt tid skickar kommunen det vidare till förvaltningsrätten som ska överpröva beslutet.
Så lång tid tar det
Det tar olika lång tid beroende på vilken typ av tjänst eller insats du behöver och hur brådskande det är. Du får information från handläggaren om vad som gäller för just ditt ärende.
Om du hamnar på sjukhus
Om du hamnar på sjukhus och behöver omvårdnad efter sjukhusvistelsen kontaktar sjukhuset Täby kommun för vidare hjälp.
Frågor om våldsutsatthet
Vid alla nybesök på socialtjänsten ställer vi alltid frågor om våldsutsatthet. Det gör vi oavsett anledningen till besöket.