Trygghetslarm
För att du ska känna dig tryggare hemma kan du ansöka om ett trygghetslarm. Med ett trygghetslarm kan du larma om hjälp när som helst på dygnet om något händer.
Kontakta oss
Telefon till kommunens kontaktcenter, äldrenummer:
Ställ din fråga via webben
Du får en larmknapp som du kan bära runt handleden eller som ett halsband. När du trycker på larmet går en signal till en särskild larmpatrull som kommer och hjälper dig.
Du ansöker om trygghetslarm hos en biståndshandläggare. Larmpatrullen tar kontakt med dig för att installera trygghetslarmet.
Om du blir akut sjuk ska du alltid ringa 112. Du kan även trycka på larmet så kopplar larmcentralen dig till 112. Har du frågor om din hälsa kan du ringa telefonnummer 1177.
Ansökan om trygghetslarm
Du ansöker om trygghetslarm genom att kontakta kommunen eller använda e-tjänsten Ansök om äldreomsorg
Läs mer om hur du ansöker på taby.se/ansokaldreomsorg
Så lång tid tar det
Hur lång tid det tar innan du kan få trygghetslarm beror på ditt behov. Vanligen brukar det ta någon vecka från att du har fått ditt biståndsbeslut till dess att du får trygghetslarm, förutsatt du har en nyckel att lämna till larmpatrullen. Har du ett brådskande behov kan du få hjälp på en gång.
Avgift för trygghetslarm
Månadskostnaden för trygghetslarmet är en abonnemangsavgift som du betalar oavsett om du är hemma eller bortrest. Trygghetslarm är kostnadsfritt från och med det år du fyller 80 år. Avgiften betalar du i efterskott per kalendermånad.
Du betalar dock aldrig mer än maxtaxan för omsorgsinsatser oavsett hur många insatser du har eller hur omfattande de är. Maxtaxan uppdateras årligen.
Läs mer om avgifter på taby.se/avgiftersocialomsorg
Så fungerar trygghetslarmet
Trygghetslarmet är en larmdosa med inbyggd högtalartelefon som kopplas in i ett strömuttag och fungerar tillsammans med larmknapp som du bär med dig i ett armband eller halsband.
Du ska inte flytta på larmdosan till annan plats i bostaden. Larmet är placerat för att fungera så bra och säkert som möjligt. Om du flyttar larmdosan kan dess funktion försämras. Larmdosans strömkontakt ska alltid vara kopplad till strömuttaget i väggen. Om du behöver flytta larmdosan ska du kontakta larmpatrullen.
Så här larmar du
- Du larmar genom att trycka på larmknappen. Då ringer trygghetslarmet automatiskt upp larmcentralen som är bemannad dygnet runt årets alla dagar.
- Efter att du fått kontakt med larmcentralen och du är i behov av hjälp på plats, kommer personal från larmpatrullen hem till din bostad.
- Om larmcentralen inte får kontakt med dig via larmet, ringer larmpersonalen dig på din vanliga telefon. Om du fortfarande inte svarar åker personal från larmpatrullen till din bostad.
Digitala låsenheter
När du har trygghetslarm i Täby kommun får du en digital låsenhet som kommunen bekostar och installerar. Syftet är att larmpatrullen tryggt och säkert ska kunna komma hem till dig. Du får separat information om detta.
Installationen av trygghetslarm och digitalt lås tar cirka 20 minuter.
Larmpatrullen behöver en nyckel i reserv som kvitteras och förvaras i ett låst nyckelskåp om den digitala låsenheten går sönder. Du behöver kontakta larmpatrullen om låset byts på dörren till porten i flerfamiljshus. Larmpatrullen går endast in i din bostad när larmet är utlöst.
Viktigt att tänka på
- Provlarma din larmknapp någon gång per månad. När larmcentralen svarar säger du att det är ett provlarm.
- Tänk på att ha larmknappen på dig när du är i bostaden. Larmknappen är vattentät så du kan bära den även när du duschar eller badar.
- Lämna larmknappen i bostaden om du blir borta längre tid än ett dygn, men skapa dig en rutin så du tar på dig larmknappen igen när du kommer hem.
- Kontakta larmpatrullen om din larmknapp kommit bort. Då får du betala för den borttappade och får en ny larmknapp.
När du flyttar eller återlämnar larmet
Om du flyttar eller vill återlämna larmet kontaktar du biståndshandläggare på Täby kommun. Observera att det inte är tillåtet att du själv kopplar in larmet i den nya bostaden om du flyttar. En omprogrammering måste ske vid flytt av trygghetslarmet som görs av larmpatrullens medarbetare.
Flyttar du larmdosan själv utan att kontakta kommunen kommer det inte att fungera och följaktligen kommer ingen och hjälper dig om du larmar.
När trygghetslarmet avslutas ska larmdosan, larmknappen och låset återlämnas till larmpatrullen i Täby kommun. Du får då tillbaka din nyckel och låsenheten återställs. Detta ska ske inom en månad efter avslutat trygghetslarm för att undvika debiteringskostnader för larmdosan, larmknappen och låset.
Synpunkter eller förändrade behov
Synpunkter hjälper till att förbättra verksamheten. Information om hur du går tillväga finns på taby.se/synpunktersoc
Om dina behov ändras och du kanske behöver mer, mindre eller annan hjälp ska du kontakta kommunen och en biståndshandläggare återkommer till dig.
Om dina insatser inte utförs, dina behov ändras och du kanske behöver mer, mindre eller annan hjälp ska du kontakta kommunen och en biståndshandläggare återkommer till dig.
Kontakt larmpatrullen
Telefon till larmpatrullen: 08-555 575 85
Du kan tala in ditt ärende på telefonsvarare. Om larmpatrullen inte svarar så återkommer de.