Färdtjänst
Du som har svårt att åka kollektivt på grund av funktionsnedsättning kan ansöka om färdtjänst.
Kontakta oss
Ställ din fråga via webben
Färdtjänsten omfattar ett begränsat antal resor per år. Kommunen utreder ditt eventuella behov av färdtjänst men det är Region Stockholm som fattar beslut. För kostnader och antal resor, se färdtjänstens webbplats.
För att beviljas färdtjänst ska du ha en bestående funktionsnedsättning som innebär att du har väsentliga svårigheter och verkligt nedsatt förmåga att förflytta dig på egen hand eller att resa med kollektivtrafiken.
Så här ansöker du om färdtjänst
Ta kontakt med läkare för att få ett läkarintyg för färdtjänst. Vid ögonsjukdom eller psykiatrisk sjukdom behöver du läkarintyg från ögonläkare respektive behandlande psykiater. Läkarintyget gäller i tre månader.
Du eller läkaren skickar intyget till:
Täby kommun
Färdtjänst
183 80 Täby
När kommunen får intyget kommer du att få en ansökningsblankett skickad till dig per post tillsammans med information om hur du går tillväga för att boka tid för ett utredande möte med handläggare.
Ta gärna med ett nytaget foto till mötet. Har du inget foto så kan handläggaren ta ett foto i samband med mötet.
Efter mötet skickar handläggaren alla handlingar (ansökan, utredning och foto) till Region Stockholm och färdtjänstens tillståndsenhet som beslutar om du får färdtjänst eller inte.
Beslut från färdtjänstens tillståndsenhet på Region Stockholm tar olika lång tid. Du kan se aktuella handläggningstider på färdtjänstens webbplats. Beslutet skickas per post till dig. Om du är berättigad till färdtjänst får du då även information om hur du ska beställa resor.
Om du bor på ett äldreboende eller liknande hjälper personalen på ditt boende dig med ansökan och utredning
Förlängning av färdtjänst
Minst tre månader innan ditt färdtjänsttillstånd går ut behöver du göra en ny ansökan. Följ samma steg som ovan.
Ledsagare
Om du behöver mer hjälp under resan än vad föraren ger kan du ange i din ansökan att du behöver ledsagare. Om du beviljas ledsagare får den personen följa med utan extra kostnad. Du får själv ordna en ledsagare. Du får inte ledsagare för att du behöver stöd och hjälp när du kommit fram till resmålet.
Barn under tolv år som beviljas färdtjänst får automatiskt rätt till ledsagare och behöver inte ansöka om det.
Medresenär
Du som inte har rätt att ta med ledsagare kan ändå ta med dig en annan person på resan, en så kallad medresenär. För detta betalar du en mindre avgift.
Resor utanför Stockholms län
Om du vill resa med färdtjänst utanför Stockholms län kan du beställa biljetter som gäller för lokala resor i den kommun du önskar besöka. Det gör du genom att kontakta färdtjänstens kundservice minst tio dagar i förväg. Dessa biljetter gäller endast för lokala resor i den kommun du besöker.
Detta är inte samma sak som att resa med riksfärdtjänst, läs mer på taby.se/riksfardtjanst
Om du behöver ändra i ditt färdtjänsttillstånd
Om du behöver ansöka om ändringar i ditt färdtjänsttillstånd så vänder du dig direkt till färdtjänstens tillståndsenhet på Region Stockholm.
På färdtjänstens webbplats finns en ansökningsblankett som gäller för alla ändringar.
Sjukresa
Skillnaden mellan sjukresa och färdtjänstresa är att färdtjänstresor främst är avsedda för privata resor och du får ett begränsat antal resor per år. Sjukresor gäller endast resor mellan hemmet och Region Stockholms vårdgivare. Du beviljas så många resor du behöver. Det är din vårdgivare som beslutar om du är berättigad till sjukresa och du behöver ha ett medicinskt skäl för att få sjukresa. Sjukresor är Region Stockholms ansvar.
Kontakt och mer information
Region Stockholm
För frågor och synpunkter, kontakta färdtjänstens kundservice
Telefon: 08-720 80 80