Värdighetsgaranti
Äldreomsorgen i Täby jobbar efter en värdighetsgaranti som säkrar att du bemöts värdigt.
Kontakta oss
Ställ din fråga via webben
Vår värdighetsgaranti säkerställer äldreomsorgen bemöter dig värdigt och att du ska få känna välbefinnande. Värdighetsgarantin omfattar både kommunala och privata utförare inom äldreomsorgen.
Ett värdigt liv
Ett värdigt liv handlar om rätten att själv få bestämma och vara delaktig i hur omsorgen utformas eller om att det stöd som ges utformas utifrån individuella behov. Det handlar också om att den personal du möter har ett gott bemötande och ger sig tid att lyssna och samtala med dig.
Välbefinnande
Att känna välbefinnande kan vara att känna trygghet, meningsfullhet och ha en känsla av sammanhang i livet. En känsla av trygghet kan vara att få hjälp med sådant som rör ens grundläggande behov eller att kunna vara säker på att förändringar i omsorgen meddelas i god tid.
Värdighetsgarantier
Vi lovar att:
- Du får information och vägledning när du behöver stöd och omsorg.
- Din hjälp planeras tillsammans med dig, och en anhörig om du önskar.
- Vi tar hänsyn till dina behov och önskemål när vi utreder vilket stöd du ska få.
- Du erbjuds informationssamtal när du ska få hemtjänst, flyttar till ett boende eller deltar i dagverksamhet.
- Den personal som du möter bär en tydlig namnbricka och kan identifiera sig med legitimation.
- Du erbjuds en kontaktperson, och ersättare när den inte finns på plats. Du har rätt att byta kontaktperson om du vill.
- Du får snabb information om det blir försening eller förändring av insatser.
- Du har möjlighet att påverka vem som hjälper dig med din personliga hygien.
Om vi inte håller vad vi lovar
Om du upplever att vi inte följer det vi lovar i värdighetsgarantierna vill vi att du kontaktar oss på Täby kommun, eller pratar direkt med din personal.
Om du har lämnat ett klagomål lovar vi att vi kommer att kontakta dig och hjälpa dig vidare.