Stöd från socialtjänsten
Socialtjänsten, eller soc som det också kallas, kan hjälpa en familj på många olika sätt.
Kontakta oss
Socialtjänstens mottagningsgrupp för barn och unga: 08-555 593 34
Ställ din fråga via webben
Läs mer om hur du kan tömma cookies i din webbläsare.
Det vanliga är att du/ni och soc kommer överens om vilket stöd som passar bäst. I Täby kallas den delen av socialtjänsten som hjälper barn och unga för familjeenheten.
Så här går det till
Kontakt
Du, familjen eller någon annan i din närhet tar kontakt med socialtjänsten. Du kan höra av dig till kommunens kontaktcenter eller direkt till vår mottagningsgrupp för barn och unga på telefonnummer 08-555 593 34. Du kan ringa anonymt. En socialsekreterare pratar med dig och/eller andra för att förstå situationen. Utifrån det görs en bedömning om en utredning ska starta.
Ibland får vi veta att någon är orolig för dig. Då kan de skicka in en orosanmälan till kommunen. På kollpasoc.se kan du se en film om vad en orosanmälan är.
Om risken är hög att du far mycket illa kan du behöva omedelbart skydd. Det är ovanligt. På kollpasoc.se kan läsa mer om placering.
Vill du veta mer om hur det är att kontakta soc kan du läsa mer på kollpasoc.se
Utredning
Du och din familj pratar med en socialsekreterare vid ett eller flera tillfällen om din situation, om det finns några risker och hur ni vill att det ska vara och hur det ska bli bättre. Ibland kan socialsekreteraren behöva prata med andra som till exempel släktingar, skola, BUP, polisen eller andra verksamheter. Du får alltid veta vilka vi pratar med. En utredning tar som mest upp till fyra månader.
På kollpasoc.se kan du få mer tips om vad du kan tänka på när du träffar oss.
Beslut
Tillsammans kommer ni fram till om stöd behövs från kommunen och vad som skulle hjälpa dig och din familj. Socialsekreteraren fattar beslut om vad som är möjligt.
Alla öppenvårdsinsatser är frivilliga. Ni kan också komma fram till att ni inte behöver insatser från kommunen.
Insatser
Hjälp från soc kallas för insatser. Det handlar ofta om att prata om hur det kan bli bättre hemma och hur familjen tillsammans kan lösa det som är problem.
Du/ni träffar de personer som ska göra insatsen eller insatserna. Då medverkar även den socialsekreterare som varit med under utredningen och den socialsekreterare som kommer att ha kontakt med er framöver för uppföljning. Ni bestämmer då hur ni går vidare med insatsen eller insatserna.
Exempel på insatser kan vara att
- Föräldrar får hjälp att vara bättre föräldrar
- Familjen får prata med någon som arbetar med att hjälpa familjer
- Du kan få träffa andra som har varit med om liknande saker
- Hitta fler vuxna som kan hjälpa dig såsom att jobba med familjens nätverk, en kontaktperson eller en kontaktfamilj
Ibland måste barn och ungdomar bo någon annanstans än hemma, för att få skydd eller hjälp. Men det är inte så vanligt. På kollpasoc.se kan du läsa mer om placering.
Är du över 15 år kan du tacka nej till en del insatser från soc. Är du under 15 år kan föräldrarna tacka nej.
Uppföljning
Efter en tid följer du och socialsekreteraren upp insatsen för att se om den hjälper dig på rätt sätt.
På webbplatsen Koll på soc finns mer information om hur det går till att ha kontakt med socialtjänsten.
Du kan också läsa våra vanligaste frågor vi brukar få om socialtjänsten.
Om du inte är nöjd
Du kan alltid kontakta din socialsekreterare om du känner dig missnöjd med det stöd du får. Du kan också ringa till Inspektionen för Vård och Omsorg, IVO på 020-120 06 06. De har en telefonlinje för barn och ungdomar som har öppet måndag−fredag, kl. 9−17.