Bostadsanpassning
Har du en bestående funktionsnedsättning som gör att du behöver anpassa din bostad för att kunna bo kvar? Då kan du ansöka om bidrag till bostadsanpassning.
Kontakta oss
Telefon till kommunens kontaktcenter, äldrenummer:
Ställ din fråga via webben
Det här kan du få hjälp med
Det handlar om att du i din bostad ska kunna klara din vardag så självständigt som möjligt, till exempel att förflytta dig inomhus och ta dig in i och ut ur bostaden. Bidraget kan du få för att anpassa fasta funktioner. Det kan handla om att ta bort trösklar, sätta upp ett stödhandtag eller anpassa ditt badrum. Utanför bostaden kan det vara aktuellt att montera ramper eller installera en dörrautomatik.
Om du tänker byta bostad förväntas du välja en bostad som passar dig utifrån dina förutsättningar. Om du till exempel inte klarar att gå i trappor och väljer att flytta till ett hus med trappor kan du inte få bidrag för trapphiss.
För att få bidrag ska behovet av anpassning inte kunna tillgodoses på enklare sätt, till exempel med hjälpmedel.
För mer information se Boverkets Handbok för bostadsanpassningsbidrag.
Så här ansöker du
Du ansöker genom e-tjänsten som finns högst upp på sidan. Har du inte möjlighet att använda e-tjänsten kan du fylla i en blankett och posta den till kommunen, adressen finns på blanketten som du kan hämta nedan eller via kontaktcenter.
När du ansöker ska du bifoga ett intyg från arbetsterapeut, fysioterapeut, läkare eller annan medicinskt sakkunnig. Intyget ska styrka att de åtgärder du söker bidrag för är nödvändiga med hänsyn till din funktionsnedsättning. I vissa fall behövs även ett medgivande från din fastighetsägare.
Handläggning och beslut
När alla handlingar inkommit gör kommunens handläggare en bedömning och fattar beslut i ditt ärende. Du som sökande kan få hjälp av handläggaren att ta in offerter och fastighetsägarens medgivande. Det kan ta några veckor att få in kompletta handlingar. Beslutet är klart på ett par veckor och tiden för själva anpassningen skiljer sig åt beroende på vad det är.
Om du inte är nöjd med beslutet kan du överklaga. Du får information om hur du gör i ditt beslut.
Det är alltid den som ansöker som är beställare av arbetet. Därför gäller konsumenttjänstlagen (1985:716) mellan dig och den entreprenör som utför arbetet. Kommunens handläggare kan alltid vara ett bollplank. Bidraget betalas ut efter att åtgärden är slutförd. Du kan välja om fakturan ska betalas av kommunen direkt eller att du får bidraget för betalning. Vid större ärenden gör handläggare en uppföljning.
För mer information läs Boverkets handbok för Bostadsanpassningsbidrag
Återställning av bostadsanpassning
Om en bostadsanpassning skapar problem för nya boende kan ägare av hyreshus och bostadsrättshus och hus med ägarlägenheter ansöka om återställningsbidrag för återställning i gemensamma utrymmen. Bidraget kan beviljas för kostnader som uppstår för att ta bort anordningar som har bekostats med bostadsanpassningsbidrag. Bidraget kan inte sökas för villor, radhus och anpassningar inne i äganderätter och bostadsrätter.
Hjälpmedel
Det finns olika typer av hjälpmedel som kan underlätta vardagen för dig som har en funktionsnedsättning. Det kan till exempel vara rullstol, rullator eller förhöjning av stolar.
Läs mer om hjälpmedel