Hemtjänst
Hemtjänst är till för dig som på grund av ålder, sjukdom eller funktionsnedsättning behöver stöd och hjälp för att kunna bo kvar hemma.
Kontakta oss
Ställ din fråga via webben
Hemtjänsten kan hjälpa dig så att du kan bo kvar hemma och känna dig trygg. Du kan till exempel få hjälp med:
- Skötsel av hemmet
- Inköp och ärenden
- Enklare matlagning
- Ledsagning
- Personlig omvårdnad.
Det är ditt behov som styr hur och när tjänsten utförs. Hemtjänstpersonalen kommer hem till dig och utför insatserna som står i biståndsbeslutet. Personalen stannar hos dig så länge som insatsen tar att utföra och inte en speciell tid. Hemtjänstinsatsen kan även kombineras med andra insatser, till exempel trygghetslarm eller dagverksamhet.
Ansökan
Du ansöker om hemtjänst genom att kontakta kommunen eller använda e-tjänsten:
Läs mer om hur du ansöker på Ansök om stöd och service.
Så lång tid tar det
Hur lång tid det tar innan du kan få hjälp beror på ditt behov. Vanligen brukar det ta några veckor från ansökan tills du har fått ditt biståndsbeslut. I biståndsbeslutet står det vilka insatser du beviljas. Har du ett brådskande behov kan du få hjälp på en gång.
Du väljer hemtjänstutförare
I Täby får du välja själv vilken hemtjänstutförare som ska utföra tjänsten du blivit beviljad. Du kan välja mellan olika godkända privata utförare. Däremot kan det vara så att en del utförare inte är valbara under en viss period då de inte har kapacitet att ta emot nya brukare. Kontakta din biståndshandläggare med ditt val eller om du behöver hjälp att välja. Om du inte vill eller kan välja blir du tilldelad en utförare enligt en turordningslista.
Information om de olika hemtjänstutförarna
Du kan jämföra hemtjänstutförarnas resultat av Socialstyrelsens brukarundersökning.
Avgift för hemtjänst
Avgiften för hemtjänst är uppdelad på avgift för omsorg respektive service.
Du betalar för maximalt sju omsorgsinsatser per månad oavsett om du har fler insatser. Har du färre än sju omvårdnadsinsatser blir avgiften lägre.
Du betalar för varje serviceinsats som till exempel städ, tvätt och matinköp. Fönsterputs en gång per år ingår i avgiften för serviceinsatsen städ.
Du betalar aldrig mer per månad för omsorg och service än enligt ditt avgiftsbeslut eller maxtaxan. Maxtaxan uppdateras årligen. Avgifter för hemtjänst betalar du i efterskott per kalendermånad.
Det här händer när du får din hemtjänstinsats
Genomförandeplan
Den hemtjänstutförare som du har valt kontaktar dig. Tillsammans tar ni fram en genomförandeplan utifrån de behov du har och som står i biståndsbeslutet. I genomförandeplanen beskrivs hur och när insatserna ska genomföras.
Fast omsorgskontakt
Du blir erbjuden en ansvarig kontaktperson hos hemtjänstutföraren. Den personen är din fasta omsorgskontakt som har huvudansvaret för dina insatser. Uppdraget utgår från dina behov och kan till exempel handla om samordning mellan olika insatser, hjälp i kontakt med sjukvården eller vara med på möten med biståndshandläggaren.
Nyckelfri hemtjänst
När du har hemtjänst och/eller trygghetslarm i Täby kommun får du en digital låsenhet som kommunen bekostar och installerar. Syftet är att hemtjänsten tryggt och säkert ska kunna komma hem till dig. Du får separat information om detta.
Uppföljning
Biståndshandläggare från kommunen följer upp hur det fungerar med hemtjänsten för dig varje år eller om det uppstår behov.
Synpunkter eller förändrade behov
Synpunkter hjälper till att förbättra verksamheten.
Information om hur du går tillväga
Om dina behov ändras och du kanske behöver mer, mindre eller annan hjälp ska du kontakta kommunen och en biståndshandläggare återkommer till dig.
Du kan när som helst säga upp dina hemtjänstinsatser. Önskar du byta till en annan utförare av hemtjänst är uppsägningstiden sju dagar.