Kvalitet och utveckling
Kontakta oss
Ställ din fråga via webben
I Täby finns både kommunala och fristående verksamheter som erbjuder omsorg och socialt stöd. För att säkerställa att alla erbjuder god kvalitet följer vi upp både de egna verksamheterna och de fristående som har avtal med kommunen.
Uppföljningsrapporter
Täby kommun besöker verksamheterna minst en gång per år via föranmälda eller oanmälda besök. Uppföljningen och besöken genomförs på samma sätt för både kommunala och fristående verksamheter.
Syftet med uppföljningarna är att kontrollera att verksamheterna följer de krav som ställs i avtal och lagar.
Medicinskt ansvarig sjuksköterska
I Täby kommun finns en medicinskt ansvarig sjuksköterska som ansvarar för uppföljning genom tillsyn hos alla vårdgivare. MAS främsta uppgift är att ansvara för att vården bedrivs enligt hälso- och sjukvårdslagen och patient-säkerhetslagen.
Synpunkter eller förändrade behov
Synpunkter hjälper till att förbättra verksamheten. Om du har synpunkter eller klagomål på någon verksamhet inom
social omsorg ska du i första hand kontakta personal eller chef på den verksamhet du har synpunkter på. I andra hand ska du kontakta en handläggare.
Du kan också lämna dina synpunkter via e-tjänst eller till kontaktcenter. Du kan lämna synpunkter skriftligt eller muntligt och du kan vara anonym.
Om dina insatser inte utförs, dina behov ändras och du kanske behöver mer, mindre eller annan hjälp ska du kontakta kommunen och en handläggare återkommer till dig.
Om du inte är nöjd och tycker att beslutet är felaktigt kan du överklaga det.
- Du har tre veckor på dig att skriftligt överklaga från det datum du fick del av beslutet
- Du behöver förklara varför du tycker att beslutet är felaktigt och hur du vill att det ska ändras
- Du ska ange att Förvaltningsrätten i Stockholm är mottagare av din överklagan, men du ska ändå skicka överklagan till Täby kommun
- Om ditt överklagande har kommit in i rätt tid kommer kommunen skicka det vidare till Förvaltningsrätten i Stockholm för vidare prövning
- Om du behöver hjälp med att skriva en överklagan kan du kontakta din handläggare
Skicka överklagan till:
Täby kommun
Social omsorg
183 80 Täby
I överklagan behöver du ange vilket beslut som överklagas och varför. Om ditt överklagande har kommit in i rätt tid skickar kommunen det vidare till förvaltningsrätten som ska överpröva beslutet.