Kommunalt avfall
Kommunen är ansvarig för att samla in mat- och restavfall (hushållssopor) även för flerbostadshus, företag och verksamheter.
Kontakta oss
Ställ din fråga via webben
Till kommunalt avfall räknas matavfall och restavfall som inte kommer från tillverkning eller beredning. Alla fastighetsägare måste därför ha ett abonnemang med kommunens avfallsentreprnör. Mer information om avfall från företag finns hittar du på Täby kommuns webbplats eller på Roslagsvattens webbplats om du driver företag eller äger flerbostadshus i Vaxholm.
Täby kommun - Återvinning och sophämtning för företag
Roslagsvatten - Avfall - ett gemensamt ansvar
Obligatoriskt att sortera ut matavfall
Från och med den 1 januari 2024 är det obligatoriskt för både privatpersoner och företag att sortera ut matavfall. Det innebär att alla fastigheter måste ha separat insamling av matavfall.
Mer information om matavfallsinsamling hittar du på Täby kommuns och Roslagsvattens webbplats.
Täby - Obligatorisk matavfallssortering från 2024
Roslagsvatten - Frågor och svar om matavfallsobligatoriet
Dispens
Södra Roslagens miljö- och hälsoskyddsnämnd kan i särskilda fall ge dispens från kravet på separat insamling av matavfall. Dispens kan endast ges för en begränsad tid. Det är den som äger fastigheten som ansöker om dispens.
Vi tar ut en avgift för att handlägga ansökningar om dispens enligt gällande miljöbalkstaxa.