Årlig restaurangrapport
Du som har ett gällande serveringstillstånd ska varje år redovisa uppgifter om inköp, omsättning och normalpriser på alkohol i en restaurangrapport. Uppgifterna i restaurangrapporten ligger sedan till grund för den tillsynsavgift du betalar.
Kontakta oss
Ställ din fråga via webben
Så skickar du in restaurangrapporten
I januari varje år skickar Södra Roslagens miljö- och hälsoskyddskontor (SRMH) ut en blankett per post till alla som har ett giltigt serveringstillstånd. Om du av någon anledning behöver en ny blankett kan du kontakta SRMH.
Du som har flera serveringsställen behöver lämna in en rapport per restaurang.
Du kan själv registrera din restaurangrapport i Folkhälsomyndighetens e-tjänst Alkoholregistret. Det går även bra att skicka in ifylld restaurangrapport till SRMH. Adressen står på blanketten.
Skicka in restaurangrapporten senast 1 mars
Rapporteringsperioden är mellan 1 januari och 31 december. Rapporten måste lämnas in senast den 1 mars varje år. Om du inte har lämnat in restaurangrapporten i tid skickas en påminnelse. Påminnelseavgiften är 1 000 kronor.
Du måste skicka in blanketten även om du inte haft någon omsättning under rapporteringsperioden. Fyll i så fall i noll i restaurangrapporten.
Vem är skyldig att rapportera?
Det är innehavaren av ett gällande serveringstillstånd som ska lämna in en restaurangrapport. Du rapporterar dock bara för de månader under rapporteringsperioden du haft ett serveringstillstånd.
Exempel: Om du till säljer din restaurang i maj ska du rapportera den omsättning du haft från januari till maj. Den nya ägaren rapporterar omsättning från det att denne fick sitt serveringstillstånd.