Taxor och avgifter
SRMH:s kostnader finansieras till stor del av prövnings- och tillsynsavgifter. Avgifterna tas alltid ut enligt taxor som beslutats av kommunfullmäktige. I menyn hittar du mer information om de taxor som gäller för SRMH:s verksamhet.
Kontakta oss
Ställ din fråga via webben
Varför tar vi ut avgifter?
Inom de lagområden som SRMH ansvarar för har riksdagen bestämt att den tillsyn och prövning som SRMH utför inte ska finansieras med skatteintäkter. Istället är det den som är föremål för vår myndighetsutövning som ska betala för de kostnader som uppstår.
Fast avgift eller timavgift
Beroende på ärendetyp debiterar vi antingen en fast schablonavgift eller avgift för nedlagd tid, även kallat timavgift.
Fast avgift tas ut i de flesta ansöknings- och anmälningsärenden. Hälsoskydds- och miljöfarliga verksamheter som vi kontrollerar vartannat år eller oftare betalar en fast tillsynsavgift. Fasta tillsynsavgifter faktureras årligen.
Timavgift eller efterhandsdebitering innebär att vi debiterar för den tid vi lagt ner i det enskilda ärendet.
Vilken tid måste jag betala för?
I tillsyns- och prövningsavgifter ingår tid för flera arbetsmoment inklusive eventuella besök på plats. Eftersom avgiften ska täcka alla våra kostnader måste vi ta betalt för bland annat planering och förberedelser, restid, platsbesök och efterarbete.
Timkostnaden ska täcka kostnader för bland annat:
- personal
- kompetensutveckling
- material och utrustning
- lokaler
- bilar
- administration och ledning