Planbesked
Du som vill genomföra något som förutsätter en ny detaljplan eller ändring av befintlig detaljplan har möjlighet att ansöka om planbesked.
Kontakta oss
Ställ din fråga via webben
Ansökan om planbesked
Ansökan om planbesked behandlas när kompletta handlingar registrerats hos kommunen. Ansökan görs i e-tjänsten nedan. Inloggning sker genom BankID.
Kan du inte kan använda e-tjänsten kontakta Täby kommuns kontaktcenter för att få en blankett med post eller på mejl.
Telefonnummer: 08-555 590 00
E-post: kc@taby.se
Ansökan om planbesked ska innehålla en beskrivning av det huvudsakliga ändamålet, samt en karta över området med eventuella byggnader och/eller anläggningar. Du kan använda Täbykartan nedan.
När ska kommunen lämna besked?
När en komplett ansökan har kommit in ska kommunen inom fyra månader lämna sitt ställningstagande till den föreslagna åtgärden i ett så kallat planbesked. Kommunen och den som gjort ansökan kan komma överens om en annan tid, både kortare och längre.
Planbeskedets innehåll
Om kommunen är beredd att inleda ett planarbete ska det anges när planarbete för ny eller ändrad detaljplan kan påbörjas. Om kommunen inte är beredd att inleda ett planarbete ska skälen för det anges. Beslut om planbesked tas politiskt och kan inte överklagas.
Kommunens bedömning grundar sig i plan- och bygglagens (PBL) bestämmelser om när en detaljplan ska upprättas (PBL 2010:900, kap 4). Utifrån detta görs en avstämning mot översiktsplanen, gällande detaljplan och annat planeringsunderlag såsom trafikstrategi, teknisk infrastruktur och hållbarhet med mera.
Avgift för planbesked
Kommunen tar ut en avgift för hantering av planbesked. Avgiften ska täcka kommunens självkostnader för handläggning och beror på vilken åtgärd som efterfrågas.
Planavgift
Vid uppstart av planarbete undertecknas ett plankostnadsavtal mellan fastighetsägaren och kommunen. Fastighetsägaren står för avgiften att upprätta detaljplanen. Avgift tas ut enligt kommunens taxa.