1. Person med diplom

    Malin Östh får årets SWABA-pris

    Malin Östh, biträdande rektor på Ängsholmsskolan, får årets SWABA-pris där hennes outtröttliga arbete med positivt beteendestöd, PBS, på skolan uppmärksammas.

Se fler nyheter

Om skolan

En skola med stora möjligheter

Välkommen till en skola med individuellt och relationellt perspektiv, där du kommer utmanas i ditt lärande oavsett tidigare kunskaper eller förutsättningar.

Det finns på skolan en bred kunskap och erfarenhet hos lärare och elevassistenter för att hitta just ditt sätt att lära och det bästa för din utveckling. 

Här kan du gå i anpassad grundskola årskurs 7-9, samt anpassad gymnasieskola. Det finns även kurser att söka efter gymnasiet på Komvux som anpassad utbildning. Det finns även fritidsaktiviteter genom KTT (korttidstillsyn) som kan sökas via LSS i samma lokaler med samma pedagoger.

Vi erbjuder möjligheten att studera ämnen eller ämnesområden på anpassad grundskola och individuellt eller nationellt program på anpassad gymnasieskola. På Individuellt program läser du sex ämnesområden och på nationellt program gymnasiegemensamma ämnen, samt ämnen med inriktning estetisk verksamhet.

Varje läsår arbetar samtliga elever och lärare med en musik- och teaterföreställning som utgår från läsårets tema tillsammans med skolans musik och teaterlärare i samarbete med Ung kultur. Arbetet med musikalen under läsåret mynnar ut i flera mindre föreställningar.

Här på skolan satsar vi på en aktiv skoldag genom att jobba med rörelse. Under skoldagen och fritids ska rörelsemöjligheter finnas tillgängligt för alla elever oavsett rörelseförmåga. 

Genom samverkan mellan skola och vårt KTT skapar vi förutsättningar för att elever ska uppleva glädjen med att röra sig och få en aktiv skoldag och fritids.

Följ gärna Ängsholmsskolan på Facebook för att se vad som händer i verksamheten

Välkommen att läsa om nationellt och individuellt program:

Programmet för estetisk verksamhet, skolverket.se

Administration, handel och varuhantering, skolverket.se 
(Ingen antagning höstterminen 2025 för läsåret 2025/2026)

Individuellt program, skolverket.se

Systematiskt kvalitetsarbete

Uppföljning av elevers lärande görs i perioder 4 gånger/läsår där lärare, elevassistenter och elevhälsans (EHT) olika funktioner deltar och följer upp bland annat elevernas progression i lärande utifrån likvärdiga kriterier, frånvaro och grupputveckling mot verksamhetens mål. Detta för att samtliga professioner på skolan ska ha en helhetsbild av elevernas lärande, mående och arbeta främjande, samt förebyggande.

Det finns  tydliga mätbara verksamhetsmål med fokus på vårt arbetssätt, evidens och elevernas kunskapsmål. Syftet med målen är att garantera att varje elev utmanas på rätt sätt så att de lyckas att erövra nya kunskaper och färdigheter. Utifrån idéplattformen pågår en ständigt levande diskussion runt ordet respekt för eleverna och uppdraget och hur det dagligen visas det i praktisk handling.

Ängsholmsskolan arbetar fortlöpande för att utveckla kvalitén både i skolan och på fritids/KTT. Under skolåret utvärderas verksamheten och elevresultat på olika sätt. Detta görs genom enkäter, samtal och screeningar. Resultaten redovisas och analyseras och ger oss underlag för att sedan kunna ta nästa steg. Skolan tar del av forskningsresultat och beprövad erfarenhet för att hitta lösningar för skolan som helhet och varje enskild individ.

Elever, pedagoger, medarbetare och vårdnadshavare görs delaktiga i kvalitetsarbetet genom olika forum, till exempel personalmöten, elevråd, föräldraråd och skolutvecklingsgrupper och Täby kommuns uppsatta mål.

Tillgängligt lärande

Skolan garanterar det tillgängliga lärandet genom att arbeta i team där alla skolans professioner bidrar med sin kompetens. - Det finns ett gemensamt förhållningssätt och skolan värnar lärande i alla situationer och former. 

Skolan utvärderar och analyserar resultatet av undervisningen, det vill säga elevernas lärande regelbundet i 4 perioder över läsåret - Uppföljning av elevers lärande.

Med utgångspunkt från positivt beteendestöd (PBS) och ett gemensamt förhållningssätt tas hänsyn till hela organisationen, från individ till grupp för att skapa ett tillgängligt lärande.

Skolans medarbetare får extern och intern kompetensutveckling varje år utifrån verksamhetens mål och behov.

Trygghetsarbete

Alla elever ska vara trygga, trivas och känna sig delaktiga. Innan du börjar på skolan har du möjlighet att komma på praktik och/ eller besök för att bekanta dig med skolan. I undervisningen jobbar vi för att du ska erövra ett för dig och omgivningen fungerande sätt att kunna samtala, välja, påverka och berätta.

På skolan har vi ett Trygghetsteam för att säkerställa att alla elever ska känna sig trygga och trivas i skolan. Elevernas trygghet, trivsel och delaktighet utvärderas två gånger om året genom elevenkäter om trygghet och trivsel. Utifrån vad eleverna uttrycker i enkäter utarbetas främjande, förebyggande och åtgärdande insatser på alla nivåer i skolan. Genom att ha ett Trygghetsteam på plats kan skolan skapa en miljö där varje elev kan känna sig säker och där det finns tydliga rutiner för hur man hanterar konflikter och problem.

I våra elevråd och klassråd skapar vi en demokratisk plattform där eleverna kan påverka sin skolgång, med fokus på att skapa en miljö som fungerar för alla oavsett individuella förutsättningar. I både elevråd och klassråd diskuterar vi olika frågor som är viktiga för eleverna: skolans ordningsregler, var soffan ska stå på fritids/KTT och hur vi trivs i skolan.

Organisation

Rektor är först och främst pedagogisk ledare och hanterar pedagogiska frågor, skolans utveckling och fortbildning tillsammans med biträdande rektorer och skolans elevhälsoteam. Arbetsmiljöfrågor hanteras i lokal arbetsmiljökommitté och behandlas på varje personalmöte.

Skolpsykolog, kurator, specialpedagog, speciallärare, biträdande rektor, rektor och skolsköterska ingår i elevhälsoteamet och arbetar aktivt i verksamheten.

Skolan har cirka 70 ungdomar i elva klasser samt komvux som anpassad utbildning där man kan läsa antingen hundskötarprogram eller bistroprogram. 

Klasslärarna arbetar tillsammans med elevassistenter i ett 2-3-lärarsystem där klasserna samarbetar och genomför undervisning både i grupp och individuellt.

Alla elever har en klasstillhörighet men deltar även i undervisningsgrupper med andra elever i ämnen och aktiviteter På skolan arbetar du i team, som lärare och elevassistent i nära samverkan med handledning från speciallärare och specialpedagog som stöd för ditt arbete.

Arbeta på skolan

På skolan arbetar du i team, som lärare och lärarassistent i nära samverkan med handledning som stöd för ditt arbete. Skolans förhållningssätt följer metoden Positiv beteende stöd-PBS. Det resulterar i att eleverna får fokus på lärandet och hanterar sin dagliga samvaro och deltagande på ett positivt sätt. Skolan använder även fördjupade kunskaper inom Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK). Fokus är på kommunikation större delen av undervisningstiden för att öka elevernas adaptiva förmåga.

Varje år arbetar skolan med nytt tema i skolarbetet. I musik- och teaterundervisning bearbetas temat för läsåret och det mynnar ut i mindre musikalföreställningar.

På Täby kommuns webbplats kan du hitta lediga jobb.

Läsårsdata

På klämdagar när det står lovdag är KTT/fritidshemmen fortfarande öppna för dem som har behov av plats.

Höstterminen 2024

  • Terminens första dag: 15 augusti
  • Höstlov: 28 oktober –1 november 
  • Höstterminens sista dag: 19 december
  • Datum för studiedagar under höst- och vårtermin varierar från skola till skola. Ta kontakt med din skola för mer information.

Vårterminen 2025

  • Terminens första dag: 8 januari 
  • Sportlov: 24 februari–28 februari
  • Påsklov: 14 april–21 april
  • Lovdag: 1 maj
  • Lovdag (klämdag): 2 maj
  • Lovdag, Kristi himmelsfärd: 29 maj
  • Lovdag (klämdag): 30 maj
  • Lovdag, Sveriges nationaldag: 6 juni
  • Vårterminens sista dag: 11 juni
  • Datum för studiedagar under höst- och vårtermin varierar från skola till skola. Ta kontakt med din skola för mer information.

Höstterminen 2025

  • Terminens första dag: 18 augusti
  • Höstlov: 27 oktober – 31 oktober
  • Terminens sista dag: 19 december   
  • Datum för studiedagar under höst- och vårtermin varierar från skola till skola. Ta kontakt med din skola för mer information.

Vårterminen 2026

  • Terminens första dag: 8 januari
  • Sportlov: 23 februari – 27 februari
  • Påsklov: 3 april – 10 april
  • Lovdag: 1 maj
  • Lovdag, Kristi himmelsfärd: 14 maj
  • Lovadg (klämdag): 15 maj
  • Terminens sista dag: 10 juni
  • Datum för studiedagar under höst- och vårtermin varierar från skola till skola. Ta kontakt med din skola för mer information.

Ansök om ledighet för särskilda skäl

Täbys kommunala skolor beviljar inte ledighet för semester, besök hos släktingar eller fritidsaktiviteter. Men du kan såklart ansöka om ledighet från skolan för enskilda angelägenheter när du har särskilda skäl. Det gör du i skolans kommunikationsplattform SchoolSoft.

 

Välj skola

Kontakta Ängsholmsskolan

Anmäl frånvaro via SchoolSoft före klockan 08.00. Logga in med mobilt BankID.

Adress

Linbastuvägen 1
187 65 Täby

Rektor: Bobo Börjesson, bobo.borjesson@taby.se, 08-555 584 06

Biträdande rektor: Liselott Stånge, liselott.stange@taby.se

Biträdande rektor: Camilla Bongnell, camilla.bongnell@taby.se

Biträdande rektor: Malin Östh, malin.osth@taby.se 

Skoladministratör: Karin Sköld Claesson, karin.skold.claesson@taby.se, 08-555 584 11

Skoladministratör: Lena Dybeck, lena.dybeck@taby.se, 08-555 584 45

Hitta till Ängsholmsskolan
Namn
Ängsholmsskolan Täby Grundsärskola (särskola)