Synpunkter och klagomål inom social omsorg
Vi har som mål att erbjuda god kvalitet i alla verksamheter. Inget är så bra att det inte kan bli bättre och synpunkter och klagomål bidrar till att utveckla verksamheten.
Tack för att du hjälper oss att bli bättre! Om du har synpunkter eller klagomål på någon verksamhet inom social omsorg ska du i första hand kontakta personal eller chef på den verksamhet du har synpunkter på. I andra hand ska du kontakta en handläggare. Du kan också lämna dina synpunkter eller klagomål via e-tjänsterna:
Skicka in klagomål eller synpunkt
När du lämnar dina synpunkter eller klagomål registreras det som ett ärende och du får en bekräftelse på att vi tagit emot det. Självklart får du skicka in synpunkter anonymt, men då får du ingen återkoppling. Om du lämnar kontaktuppgifter kommer ansvarig chef att återkoppla till dig.
Handlingar som kommer in till kommunen är allmänna handlingar och är oftast offentliga. Det betyder att alla kan ta del av dem.
Patientnämnden
Du kan även lämna synpunkter och klagomål om hälso- och sjukvård till patientnämnden i Region Stockholm.
Patientskadeförsäkring
Den som har drabbats av en patientskada orsakad av en kommunal vårdgivare eller en privat vårdgivare som utför vård i kommunal regi kan anmäla skadan för att söka ersättning.
Skadeanmälan patientskada - Stockholmsregionens Försäkring AB